Gouda klar til nordisk ekspansion

”Jeg synes min strategi er fuldført i American Express. Amex er nr. 4 på det danske marked – og vil sikkert vokse fremover . Jeg holder meget af rejsebranchen, så da jeg fik tilbudt at blive nordisk direktør for Gouda, var det en udfordring at prøve denne gren af branchen,” siger Claus Løfberg (billedet) til Take Off og tilføjer:



”Jeg har talt med Gouda direktion og medarbejdere, de har den samme stemning, vindermentalitet og drive, som vi har i Amex. Samtidig har Gouda har ambitiøse planer for hele Norden – og selv om jeg er i Amex’ nordiske ledelse, er det et skridt op, at få overordnet nordisk ledelsesansvar.”



Direktørstolen i Gouda er ledig, fordi Jesper Kjeldsgaard efter to år på posen – og seks år hos Gouda – 1. september bliver direktør for rejsebureauet Topas’ aktiviteter i Vietnam.

Jesper Kjeldsgaard afløste Ole Ærthøj, som for en halv snes år siden plantede Goudas flag i Danmark. Ærthøj tiltrådte i 2004 et job i direktionen i Goudas hollandske hovedkvarter.



”Gouda har haft en utrolig stærk ledelse i Ole og Jesper. Jeg skal ikke revolutionere noget, men fortsætte deres mål om fortsat vækst og kontakt til kunder i de nordiske lande; også på erhvervssiden, hvor min styrke og netværk er,” siger Claus Løfberg, der er uddannet eksportøkonom med flere tillægsuddannelser.



Han kender ikke meget til rejseforsikringsbranchen. ”Men jeg ser store muligheder for Gouda og jeg skal bruge min ekspertise indenfor salg, marketing og strategi. Og det jeg ikke ved i dag, skal jeg nok lære. De yderst kompetente chefer og medarbejdere i Gouda skal nok hjælpe mig.”



Hvem der skal afløse Claus Løfberg hos Amex vides endnu ikke. ”Jeg har rådgivet min bestyrelse og koncerndirektør, og håber min afløser er på plads inden jeg stopper,” siger han.



Amex fik i 2005 et overskud i Danmark på 5,7 mio. kr., ud af en omsætning på en halv milliard kr. Amex har ca. 60 medarbejdere i Danmark, cirka det samme som Gouda.

Amex har mange kunder blandt små og mellemstore virksomheder, men også nogle store og jagter flere af disse, som har et årligt rejsebudget på over 15 mio. kr.



Selv om der er færre erhvervsrejsende om sommeren, sukker Claus Løfberg Jørgensen højlydt over tilstanden i øjeblikket i Københavns Lufthavn.

”Det er under al kritik, hvad der foregår. Det vidner om, at noget er galt. Hvis jeg var adm. direktør i lufthavnen, ville jeg kigge ind af og se, hvad der var galt,” siger han.



HB

Skrevet af