Danskerne vilde med oplevelser

Rigtig mange er villige til at betale ekstra for gode og anderledes oplevelser, når der holdes ferie.
”Danskerne – og også de udenlandske turister – betaler gerne for oplevelser. Det er et område, hvor vi oplever stor vækst og ikke blot i Danmark, men internationalt,” fortæller Dorte Kiilerich, adm. direktør i VisitDenmark.

Den danske turistbranche har forsøgt at udvikle nye produkter indenfor oplevelsesområdet, så den kan matche efterspørgslen. Det kan f.eks. være sommerhusferie med mulighed for at cykle og fiske eller badehotel med mulighed for at spille golf og få wellness.

”Men vi smider pengene meget forskelligt alt efter, hvordan vi vælger at holde ferie,” siger Dorte Kiilerich og nævner, at amerikanere, asiatere og kinesere f.eks. opholder sig kortere tid i Danmark, men til gengæld bor i hovedstaden og bruger vildt mange penge på at være på byferie. En amerikaner bruger i gennemsnit 10.400 kr. under sit ophold i Danmark, mens en dansker kun bruger lidt over 4.000 kr.

Den største omsætning kommer fra den ferietype, som VisitDenmark kalder for ”I ro og mag ved vandet”. Det er familien Danmark, der lejer et sommerhus eller tager på camping, genoplader batterierne, tager på vandreture, læser en god bog og hygger sig med familien.
Her har branchen i gennemsnit en omsætning på over fire mia. kr. skarpt efterfulgt af den næststørste ferietype, ”Sjov i sommerlandet”, hvor især børnefamilier besøger forlystelsesparker, feriecentre og laver andre aktiviteter.
”Med denne nye oplevelsestrend har vejret heller ikke den store betydning, fordi vi går efter noget andet end kun at ligge på stranden,” siger Dorte Kiilerich.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 25. juli, 2007)

Skrevet af