SAS anklaget for diskrimination

Ifølge Klagekomitéen for Etnisk Ligestilling bryder SAS loven ved at diskriminere rejsende med udenlandske navne.
De får ikke lov til at benytte selvbetjeningsskrankerne i Københavns Lufthavn ved rejser til bl.a. England, men bliver i stedet henvist til skranken, hvor en medarbejder gennemfører stikprøvekontrol af passagerens visum.

I en konkret klage foreslog SAS-medarbejderen en dansk statsborger med et pakistansk-klingende navn, at han bare kunne ”skifte sit navn til Sørensen”, hvis han ville benytte muligheden for selvbetjening.
Det er ulovligt, mener Klagekomitéen for Etnisk Ligestilling, der har undersøgt sagen.

SAS har beklaget den ”dybt krænkende adfærd”, som passageren blev udsat for, men mener ikke, at selve proceduren med at sortere passagerer efter navnet er forkert. Selskabet har forsvaret sig med, at SAS risikerer bøder fra udenlandske myndigheder på 25.000 kr., hvis ikke de checker, at passagererne har et gyldigt visum. Desuden bliver passagerne uden gyldigt visum sendt tilbage til afrejselandet for flyselskabets regning.

Klagekomitéen kritiserer SAS’ metode.
”Denne praksis er ikke en nødvendig og hensigtsmæssig metode til kontrol af rejsedokumenter, og det er derfor udtryk for forskelsbehandling af passagerer på grund af deres navn og dermed indirekte på grund af deres etniske oprindelse,” fastslår Claus Haagen Jensen, formand for Klagekomitéen. Komitéen mener, at klageren får fri proces, så han kan anlægge sag mod SAS.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 23. oktober, 2007)

Skrevet af