Konkurrence på ARN-CPH

SAS får nu reel lavpriskonkurrence på to af dets mest lukrative og passagertunge ruter: Stockholm-København og Stockholm-Oslo. Lavprisselskabet Nordic Airlink, der for to uger siden blev købt af Finnair, får fra oktober otte daglige returflyvninger fra Oslo til Stockholm – selskabet har også start- og landingstilladelse på København-Stockholm til det samme antal afgange.



I forvejen flyver Sterling mellem København og Oslo med flere daglige afgange, og det har kostet SAS kunder og trykket prisen.



Nordic Airlink vil, skriver Jyllands-Posten, tilbyde priser, der i snit er 30% lavere end SAS’. Nordic åbner mellem Oslo og Stockholm 27. oktober med et MD80-fly med plads til 160 passagerer. SAS har allerede 13 daglige afgange på ruten.



Også mellem København og Stockholm, der har det højeste passagertal blandt SAS’ internationale ruter, overvejer Nordic at give SAS konkurrence. ”Vi har tilladelserne og kan starte flyvningerne fra efteråret. I øjeblikket undersøger vi passagergrundlaget og vurderer økonomien,” siger Gunnar Ohlsson, adm. direktør i Nordic Airlink.



SAS SVARER IGEN MED BONUSPOINT




Ligesom da Maersk Air og Finnair i sidste halvdel 1990’erne prøvede at udfordre SAS på København-Stockholm, og tabte millioner af kroner inden først Maersk Air og siden Finnair opgav ævred, svarer SAS igen på udfordringen ved at tilbyde dobbelt så mange Eurobonuspoint mellem Oslo og Stockholm samt mellem Oslo og København.




SAS-tilbudet gælder ifølge Boarding.no til 12. oktober for alle rejser i alle priskatergorier. Eneste krav er, at den rejsende er Eurobonusmedlem og har registreret adresse i Norge, oplyser SAS.



Det norske lavprisselskab Norwegian begyndte i mandags med to daglige rundture mellem Oslo og Stockholm. Det oplyses ikke, om SAS også skruer på point-håndtaget mellem København og Stockholm, hvor Nordic Airlink åbner den bebudede rute.

Skrevet af