SAS skal bevise lufthavnen, at en rabat er fortjent

”Vi kan ikke sidde på vores hænder, selv om SAS er kede af det,” sagde Københavns Lufthavns adm. direktør, Niels Boserup, da debatten om lufthavnens planlagte nye afgiftsomlægning buldrede for to måneder siden. Lufthavnens arrogante udspil vakte harme blandt mange flyselskaber, ikke mindst lufthavnens største kunde, SAS, der har to-tredjedele af trafikken på Kastrup. SAS truede med at flytte passagerer fra lufthavnen og fremover åbne langruter fra Stockholm eller sågar Oslo.



Men nu lader det til, at lufthavnen har fjernet hænderne fra bagdelen og i stedet stukket en finger i vejret og mærket, hvilken vej vinden blæser – og det er modvind.



Derfor forsøger Niels Boserup nu, skriver Ritzau, at vaske tavlen ren i striden om lufthavnens trafiktakster. Han er parat til at belønne SAS, hvis selskabet kan tiltrække flere transferpassagerer til København.



”Hvis SAS kan øge antallet af transferpassagerer, er vi interesseret i at tale rabat, siger Niels Boserup, der også vil betale SAS for at oprette nye oversøiske ruter fra København.

Dermed forsøger han at bløde op på de fastlåste forhandlinger med flyselskaberne om nye takster. Så sent som i sidste uge afviste SAS pure et udspil fra lufthavnens om at aftrappe den nuværende rabat på gennemrejsende passagerer over tre år til gengæld for en generel nedsættelse af trafiktaksterne med 10% og en fastfrysning af taksterne i tre år.



I øvrigt meddelte lufthavnens CPH News information til aktionærerne nr. 5, at regnskabet vil blive positivt påvirket af forhøjede takster på i gennemsnit 2,75 procent. Det mener lufthavnens ledelse altså allerede er indarbejdet i aftalen med flyselskaberne…

Skrevet af