SAS og KLM sekunder fra kollision i luften

Den norske kontrolcentral i Røyken opdagede ikke faren – alarmen kom fra flyenes automatiske advarselssystem: TCAS (Traffic Collision Avoidance System). Da var de to fly blot 40 sekunder fra hinanden i 34.000 fods højde.



Fokker 70-flyet fra KLM var på vej fra Amsterdam til Trondheim med 76 passagerer og en besætning på fire, mens SAS’ Airbus 330 var startet fra København mod Washington DC med 255 passagerer og en besætning på 13, skriver den norske avis VG.



FLERE GANGE TÆT PÅ LUFT-KOLLISIONER

En Airbus 340 fra Air France var i august sidste år blot 60 meter fra en Boeing 737 fra det serbiske flyselskab JAT over det vestlige Ungarn. Hændelsen skyldtes angiveligt dårligt udstyr og mangel på flyveledere.



i 2004 var den engelske tronarving, prins Charles, ombord på et britisk militærfly som var tæt på at kollidere med et passagerfly med 186 passagerer over det sydlige England. Styringen af luftrummet over England er delvist privatiseret.



En russisk mand fik sidste år otte års fængsel for drabet i 2004 på en dansk flyveleder. Danskeren var alene på vagt for et privat schweizisk flysikringsselskab, da et B757-fragtfly fra DHL 1. juli 2002 kolliderede over den sydtyske by Überlingen med et russisk passagerfly. Ved katastrofen mistede russeren sin hustru og to børn – han rejste to år efter til Schweiz og stak danskeren ihjel med talrige knivstik.

71, deriblandt 45 børn, mistede livet ved kollisionen.

Den tyske havarikommission lagde hovedansvaret for katastrofen på det private flysikringsselskab Skyguide, hvor den danske flyveleder var ansat.

Skrevet af