BA rutetræner nye flytyper på Stockholm og Frankfurt

british airways boeing b787

Fra på fredag og måneden ud vil British Airways flyve en af sine daglige rundture til Stockholm med sin nyeste flytype, Boeing B787.

FLYSELSKABER: Passagerer på tre af British Airways’ daglige flyvninger til Stockholm og Frankfurt befordres i denne måned på selskabets to nyeste flytyper, Boeing 787 og Airbus A380.

Den daglige BA 780 fra London Heathrow kl. 13.30 til Stockholm og retur som BA 781 kl. 18.10 flyves fra fredag med en fabriksny Boeing 787 Dreamliner. Der er tale om rutetræning, hvor selskabets piloter kan blive dus med flyet, inden det indsættes på langruterne næste måned, i første omgang til Newark-lufthavnen ved New York samt Toronto. København var også inde i billedet til denne rute, men BA foretrak at give piloterne en times ekstra flyvetid til Stockholm.

Oneworld-medlemmet er også begyndte at modtage sine første Airbus A380, verdens største passagerfly. Det indsættes også fra efteråret på i første omgang langruterne til Hong Kong, Johannesburg og Los Angeles. Men megajumboen skal også rutetræne på de kortere ruter, hvorfor den også denne måned flyver to gange om dagen mellem London Heathrow og Frankfurt.

”Resten af året modtager British Airways en ny B787 eller A380 hver 14. dag. De skal enten erstatte ældre flytyper eller bruges til kapacitetsudvidelser – en par kommende nye BA-langruter er fra Heathrow til Chengdu i Kina samt fra London Gatwick til Sri Lanka,” siger BA’s chef for Nordeuropa, herunder Rusland, Peter Rasmussen, til standby.dk

I alt har BA bestilt 12 A380 og 24 B787. Ligeledes har selskabet leverancer på vej af seks af den nyeste version af Boeing 777 – B777-300ER; BA har ikke fået en ny flytype, siden B777 for over 15 år siden begyndte at indgå i dets flyflåde.

De mange nye fly på vej til British Airways omfatter også Airbus A320’ere – i alt investerer BA i disse år fem milliarder pund i nye fly.

British Airways har seks flyvninger på hverdage mellem Heathrow og Københavns Lufthavn, hvor selskabet sidste år var femtestørste flyselskab med 503.000 passagerer. Som det gælder for de andre skandinaviske lande skal ca. halvdelen af BA-passagererne videre med andre BA-ruter fra Heathrow. Over Atlanten har BA sit samarbejde Atlantic Joint Business med store American Airlines, Finnair og Iberia. International Airlines Group, IAG, ejer BA og Iberia og i øvrigt også spanske Vueling.

På Norden flyver BA også seks gange på hverdage til Stockholm, fem gange til Oslo ligesom selskabet også i Skandinavien betjener Bergen, Gøteborg og Stavanger.

Hertil kommer franchise-partneren, danske Sun-Airs, ruter fra Billund, Aalborg og Aarhus.

Fra Stockholm har BA på hverdage også tre flyvninger til London City Airport – selskabet har prøvet at få liv i ruten fra Københavns Lufthavn.

”London City Airport i East London regnes som verdens økonomiske centrum – og der er mere trafik med bank- og finansfolk fra Stockholm til London end fra København. Samtidig bruges ruten også af rejsende på weekendophold til denne del af London,” siger Peter Rasmussen.