Norsk ide med angreb på bonuspoints hos SAS

Sterling og Norwegian, norsk ejede flyselskaber, går nu til angreb på bonuspoints hos SAS. Det sker i dag i Berlingske Tidende, hvor adm. direktør Harald Andresen oplyser, at man har fået et analysefirma, Econ, til at udarbejde en rapport om konsekvenserne af bonussystemerne.



Den fastslår det samme, som så mange før den, at bonussystemer påvirker konkurrencen og skaber bindinger til forbrugerne og ind imellem føre den til højere priser. Det er vi flere, der godt kunne have fortalt, uden et analysefirma.



Det er en norsk ide med et nyt angreb, men fordi det lykkes i Norge, går det ikke andre steder med et globalt godkendt system, hvor hjemmemarkedet spiller en helt afgørende rolle for, om kunderne vælger deres eget selskab eller et udenlandsk.



Det er godkendt af den danske regering, af EU og kan kun ændres lokalt. Altså indenrigs i Norge og indenrigs i Sverige og Danmark.



Der sker så meget godt i Sterling for tiden. Nye ruter og i går kom en ny alliance. Måske var det en ide selv at starte et bonussystem mellem Norwegian Flynordic og Sterling – som en begyndelse.



Bonussystemerne er bestemt heller ikke rejsebureauernes kop te. Men, de er kommet for at blive- hvad enten vi kan li` dem eller ej.

Ejv.

Skrevet af