Dagens kommentar

Om få uger er amterne – heldigvis – fortid og stærkere regioner med mere afklarede opgaver skal sikre, at væksten i samfundet kommer hele landet til gode. Til at imødekomme det gode formål har den ny region Syddanmark med formanden, Carl Holst (V), i spidsen blandt andet skabt fokus på turisme. Rigtigt set i en landsdel, der rummer marskland, sønderjyske historiske perler, badestrande, golf- og tennisbaner, eliteidræt, museer i europæisk klasse, snesevis af slotte og herregårde, de smukkeste fjorde, sydfynske øhav, H.C. Andersens Hus og Jelling stenene.



Men også en række af landets bedste restauranter og mest velanskrevne kursussteder.



Med andre ord i Syddanmark kan du finde alt, der skal til for at lokke turister til. Ikke alene fra det nære udland, men også fra resten af verden.



Den mest berømte europæer hos mere end en milliard kinesere er trods alt fynske Andersen – forfatteren til hundredvis af tidløse eventyr, der forstås af børn og voksne overalt på kloden.



Et hjørne skal dog nævnes her:



Det er dog vigtigt at finde en model, der også inddrager Sydslesvig og det nordligste Holsten i markedsføringen af sydlige Jylland. Mens landegrænsen siden 1920 har delt det gamle hertugdømme efter sprog (sådan da) og nationalt sindelag samler områdets natur, kultur og historie uafhængigt af dansk og tysk tilhørsforhold egnen.



Derfor er det klogt ikke mindst i turiststrategierne at inddrage ”dem” på den anden side af grænsen.



I den anden ende af landet sker allerede en vis markedsføring af Skåne-Bornholm og af Øresundsregionen.



Det er helt oplagt at tage dette aspekt med, når region Syddanmark fastlægger de fremtidige indsatsområder på turisme-området.



Og indtil videre kan man dog varme sig lidt ved, at der trods alt er politikere i Danmark, der med engagement interesserer sig for turismen.

Skrevet af