Hård start på efteråret i dansk turisme

Og så steg faldet i de nye overnatningstal for september endda til 9,2 pct. Feriehusene var hårdest ramt med 307.600 færre overnatninger, eller 88 pct. af nedgangen på ca. 350.000 overnatninger i september, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Navnlig tyskerne blev væk fra danske feriehuse – 273.400 færre tyske feriehusovernatninger i september svarer til 89 pct. af faldet for feriehuse.



De øvrige overnatningsformer i dansk turisme opgjort af Danmarks Statistik; hoteller, campingpladser, feriecentre, vandrehjem og lystbådehavne, havde et samlet fald i overnatninger på ca. 41.000, svarende til to pct. færre overnatninger end samme måned sidste år.



Mens hotelbranchen faldt 6 pct., vandrehjem 9 pct. og feriecentre 6 pct., gik campingbranchen 5 % frem.



Lars Erik Jønsson, konstitueret adm. direktør i VisitDenmark, opfordrer dansk turisme til at holde fast i implementeringen af den fælles strategi for dansk turisme, Vores Rejse, som fokuserer på, hvordan bl.a. øget samarbejde i branchen om produktudvikling og markedsføring skal være med til at skabe fornyet vækst.

Skrevet af