Atlantic Airways vil ikke misbruge monopol på Færøerne

Hvad der længe har ligget i kakkelovnen, at Maersk Air ville stoppe sine ruter fra Billund og København til Færøerne, bekræftede Maersk Air torsdag eftermiddag. Beslutningen om at lukke fra vinterprogrammets start 31. oktober blev taget ”i sommer.”



Maersk Airs adm. direktør Finn Øelund har før sagt til Take Off, at selskabet havde overskud på ruten pga. fragten. Til gengæld har de færøske passager, herunder det officielle Færøerne, svigtet – eller fravalgt Maersk Air for at støtte deres eget Atlantic Airways. Det færøske flyselskab menes at have 2/3 af passagererne mellem Færøerne og Danmark.



Flere i bl.a. den færøske rejsebranchen havde derfor netop advaret mod, at Maersk Air opgiver. Frygt for at Atlantic Airways vil bruge sit kommende monopol til at hæve priserne, afvises kategorisk af selskabets adm. direktør, Magni Arge (billedet), som torsdag sagde til Take Off:



”Det er ikke noget lovbefæstet monopol, vi vil ikke udnytte situationen, men sørge for, at der også fremover er et lige så stort antal flystole og afgange ligesom vi kommer med billigere priser. Denne sommer har vi 16 ugentlige frekvenser mellem Færøerne og København samt ni i lavsæsonen. Vi vil stige til 22-23 ugentlige flyvninger fra næste højsæson og også udvide i lavsæsonen. Ligeledes vil vi begynde at flyve hele året på Billund med mindst to afgangen om ugen i lavsæsonen og i hvert fald daglig i højsæsonen.”



For at udvide får Atlantic formentlig brug for et ekstra fly; selskabet betjener foruden Danmark også London samt om sommeren Island og Grønland, charterflyvninger fra København til Italien ligesom selskabet tidligere i år indgik en kæmpekontrakt om at flyve oliearbejdere mellem Nord- og Sydnorge.



”Det vil blive holdt øje med os, vi vil ikke hæve priserne. Vi har netop ansøgt om at få godkendt nye priser, bl.a. en ny weekendpris på 1.490 DKK og en super apex på 1.990 DKK – begge plus skatter, cirka 500 DKK, retur mellem Færøerne og Danmark. Begge priser er lavere end de, vi tilbyder i øjeblikket,” siger Magni Arge. Han forventer, at Atlantics ekstra afgange kan klare Maersk Airs fragtmængde.



De ekstra flyvninger mellem Færøerne og Danmark vil betyde behov for en halv snes flere ansatte i bl.a. cockpit, kabine og salgs, f.eks. overtager Atlantic salget for Maersk Air på Færøerne. Magni Arge håber at kunne tilbyde de Maersk Air-ansatte på Færøerne beskæftigelse.



”VI HAR VENTET PÅ DETTE”

Ligesom Maersk Airs kommercielt ansvarlige, salgs- og marketingchef Anne von Glasow, siger, at beslutningen om at stoppe blev taget ”i sommer,” vil Magni Arge ikke sige præcist, hvornår Atlantic vidste, at Maersk Air ville opgive.



”Jeg har diskuteret mulighed for samarbejde med Finn Øelund – og har ventet på dette ville ske,” siger Magni Arge, som officielt fik beskeden fra Maersk Air onsdag.



ATLANTIC OG MAERSK I SAMARBEJDE

Når Maersk Air fra 31. oktober efter 33 år lukker mellem Færøerne og København/Billund, kommer der i stedet code-share med Atlantic for videre transport på Maersk Airs internationale ruter.



Adm. direktør i Maersk Air, Finn Øelund, siger i en pressemeddelelse: “Der er tre hovedgrunde til beslutningen. Ruter til Færøerne er ikke omfattet af det frie luftfartsmarked i EU, hvorfor ruterne passer dårligt til Maersk Airs nye strategi, hvor kapacitets- og pristilpasning til markedet er en meget vigtig faktor.”



”Desuden vil vi koncentrere trafikken sydpå fra Danmark og indgå aftale om feedning nordfra ind i vores rutenet. Maersk Air arbejder på at få en enhedsflåde af Boeing 737-700 eller lignende – og landingsbanen på Vagar er for kort til disse.”

Skrevet af