Jorden rundt med Air New Zealand

Air New Zealand flyver i dag dagligt fra London til New Zealands største by, Auckland, via Los Angeles. Men den kommende forbindelse tager altså vejen til Auckland via Hong Kong. Dermed kan der flyves kloden rundt med Star Alliance-medlemmet: fra New Zealand (eller Australien) til Los Angeles, videre til London og derfra tilbage via Hong Kong.

Den nye rute mellem Hong Kong og London vil i øvrigt passere dansk luftrum – og det bliver første gang, at Star Alliancen får en rute mellem London og Hong Kong; ruten domineres af Oneworld-medlemmerne British Airways og Cathay, Cathay har base i netop Hong Kong.



Passagertallene på Air NZ’s rute fra London til New Zealand vokser ca. 10 % om året. Derfor er der behov for mere kapacitet.



Chef for Air NZ internationale ruter, Ed Sims, siger, at Air NZ i år vil forøge sin annoncering 50% på de primære europæiske markeder for at tiltrække mere vækst uden for højsæsonen: vinterhalvåret i Europa, hvor det er sommer i bl.a. New Zealand. I højsæsonen har Air NZ en belægning på 90-100%.



Air NZ vil også flyve den nye rute via Hong Kong med Boeing 747-400. Flyets 393 sæder er fordelt med 46 lie-flat stole på Business Class, 23 på Premium Economy og 324 på økonomiklasse.



Der er to timers ventetid fra landing til afgang i Hong Kong, hvilket svarer til ventetiden i Los Angeles – hvor passagererne dog skal blive inde i en kedelig lounge.



NY DESTINATION

I øvrigt er Adelaide på Australiens sydkyst ny Air New Zealand-destination med tre ugentlige flyvninger fra Auckland – det giver 43.000 sæder om året.

Adelaide, der i juni er vært for den store australske fagmesse for rejsebranchen, ATE, åbnede sidste år en ny terminal til en milliard kr.



Efter Star netop er udvidet med Swiss og South African har den nu 18 medlemmer store alliance 15.500 daglige flyvninger til 842 destinationer i 152 lande.



HB

Skrevet af