Krisen i luftfarten har bidt sig mere fast i SAS end det så ud til for en måned siden. Dengang kunne tilbagegangen af passagerer nogenlunde holde trit med kapacitetsbeskæringen, men den holder ikke mere. Samtidig steg yielden (gennemsnitsindtægten pr. solgt flysæde), men det gør den heller ikke mere. Det vil alt i alt sige, at økonomien forringes fra dag til dag og første halvår kan blive en gyser. Det kan ikke længere udelukkes, at SAS skal i gang med yderligere beskæringer.
Der var dog fortsat 1,9 mio. passagerer, som rejste med SAS Airlines i maj, men det var et fald på 18,6 procent i forhold til maj sidste år. Yielden for marts og april faldt med 1,7 procent, men den negative trend forventes også at følge for maj, når tallene offentliggøres om en måned.
“Værst står det til med den interkontinentale trafik, som i høj grad er businesstrafikken. Her var faldet i passagerer 21,3 procent og belægningen er nede på 78,9 procent, hvilket dog er klart mere end på andre ruter. Og på de lange ruter er lavprisselskaberne ikke nogen trussel.
Største fald i passagerer står den svenske trafik for med 22,5 procent i maj, mens Norge klarer sig bedst med et tab af passagerer på 12,4 procent. Næstbedst klarede Europatrafikken sig med et fald i passagerer på 17,8 procent.
I Danmark faldt indenrigstrafikken med 18,5 procent i passagerer i maj måned.
Hvad kapaciteten angår, blev den skåret ned med 16,7 procent. Målet på årsbasis er 20 procent.
Tagget med: SAS