Bedre beskyttelse af flypassagerer

Lars Thykier.

Lars Thykier.

Cyprus Airways er netop gået betalingsstandsning. Der er behov for bedre beskyttelse af flypassagerer, når et flyselskab går i betalingsstandsning eller konkurs, lyder det fra Europas rejsebranche.

I de seneste ti år har næsten 100 europæiske flyselskaber indgivet konkursbegæring. Og hver gang strander tusindvis af passagerer, og mange af dem må kigge langt efter økonomisk kompensation – både i Danmark og resten af Europa.

Cyprus Airways arbejder med Cyperns regering og vigtige interessenter i luftfartsbranchen på at finde alternative ruter til dem, der har købt billet til det konkursramte selskab. Det glæder man sig over i den fælleseuropæiske rejsebureauforening ECTAA.

”Det er en positiv ændring i forhold til passagererne på bl.a. Spanair, Malev og Cimber, der alle gik konkurs i 2012. Dengang fik passagerne ikke den samme bistand, og mange venter den dag i dag på en økonomisk kompensation”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening og præsident for ECTAA.

”Rejsende, der køber en pakkerejse gennem et rejsebureau, er allerede beskyttede af den danske lov om pakkerejser. Den seneste sag viser, at der er et presserende behov for at sikre flypassagerer en lignende beskyttelse. Derfor har vi gentagne gange foreslået en obligatorisk ordning for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Og det kan nemt finansieres ved blot at lægge ca. fem kr. til pr. flybillet. Dermed vil ingen danske passagerer miste deres rejse, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb var omfattet af en konkurssikring eller ej. Samtidig sikrer man, at alle flyselskaber opererer på lige vilkår i det danske marked”, siger Lars Thykier.