Begmand til flyselskaber fra britisk domstol

bagage lufthavnERSTATNING: Retten har fastslået, at flypassagerer kan søge erstatning for forsinkelser op til seks år efter, og der er nul undskyldninger for tekniske fejl herunder elektronik. Flyene skal være i orden til tiden.

Europæiske flyselskaber skal sætte deres lid til det 60 sider lange udkast, som siden juni har været til udtalelse hos forbrugerorganisationer og flyselskaber i EU med henblik på mere rimelige erstatningsordninger for flyforsinkelser. Blandt andet hvilke undskyldninger selskaberne kan bruge, når flyplanen skrider, og der opstår mere end tre timers forsinkelse.

I den forløbne uge gik en domstol i England (UK Supreme Court) ind i en erstatningssag, hvis afgørelse kan få vidtrækkende betydning. I første omgang i Storbritannien. På længere sigt over hele Europa.

Retten fastslår, at det skal være muligt at stille krav om erstatning helt op til seks år efter flyvningen og kræver, at flyselskaber ikke kan bruge den mest anvendte undskyld, nemlig ”teknik”. Underforstået skal et fly være klar til at flyve, når afgangstiden er inde. Så kan der ikke pludselig være en undskyldning som tekniske fejl eller mangel ved elektriske installationer.

Britiske advokater, som har kørt sagen for to flypassagerer, hvis fly fra Malaga til Manchester var forsinket 27 timer på grund af teknik, siger, ”at der kan blive tale om op mod to milliarder. kr. i erstatninger, som skal udbetales”. En sum på ca. otte mia. kr., hvis de alle kommer til udbetaling.

Det gør de ikke, men den britiske afgørelse kan får dybt alvorlige konsekvenser for både rute-og charterselskaber, hvis den skulle ende som en EU-forordning, der automatisk gælder i alle EU lande..