Bella Center boykotter taxa-selskaber

TaxiTURISME: Mange udenlandske besøgendes første og sidste indtryk af Danmark er ofte en taxachauffør i Københavns Lufthavn. Derfor er det afgørende for dansk turisme, at serviceniveauet i københavnske taxaer er højt. Det er det bare sjældent, hedder det. Bella Center og dets tre store hoteller ringer nu kun til ét taxifirma

”Vores medlemmer hører jævnligt kritik af serviceniveauet i de københavnske taxaer – fra at chaufførerne ikke hjælper med kufferter til, at de nægter at køre korte ture,” siger Allan L. Agerholm, formand for Horesta i Hovedstaden.

På den baggrund tog Horesta Region Hovedstaden tidligere i år kontakt til de fire største taxaselskaber i Storkøbenhavn om et fælles servicekodeks. Foreløbig er det blevet til en aftale med Taxi 4×27 (tidl. Amager-Øbro Taxi).

Allan Agerholm, der også er adm. direktør for BC Hospitality Group (Bella Center og Forum samt de tre store københavnske hoteller AC by Marriott Bella Sky, Crowne Plaza og Marriott Copenhagen), siger til standby.dk: ”Vi har talt med taxabranchen om et generelt for dårligt serviceniveau. At chaufførerne ikke åbner døren for passageren, at de ikke gider bære bagage, at chaufførerne skal være soignerede og i uniform osv. Der er jo ikke tale om raketvidenskab, bare god service.”

”Foreløbig har vi fået aftale om forbedringer med Taxi 4×27, der har taget problematikken seriøst og er gået med i det nye service-kodeks,” siger Allan Agerholm og tilføjer:

”Vi kan ikke forhindre taxaer fra andre firmaer i at holde på taxa-pladser ved Bella Center og vores tre hoteller – men når vores gæster beder os bestille en taxa, ringer vi i dag kun til Taxi 4×27.”

Taxi 4×27’s adfærdskodeks handler om alt fra høflighed fra chaufførens side til renholdte og røgfri biler. Adm. direktør i Taxi 4×27, Thomas Petersen, siger: ”Det er afgørende, at vi giver vores kunder en god oplevelse med personlig service hver gang. På den måde får vi kunder, der kommer igen og samtidig spreder god omtale af os og branchen generelt. Vi skal være mere end bare chauffører, og vores adfærdskodeks udgør rammen.”

I forbindelse med det nye kodeks er selskabets chauffører i gang med kurser, der skal klæde dem på til at kunne leve op til den gode service. Og modtager Taxi 4×27 klager over chaufførerne, vil der blive grebet ind. I yderste konsekvens kan de blive ekskluderet.