Berlingske undskylder overfor SAS

Koncernchef og ansvarshavende chefredaktør for Berlingske Tidende og Berlingske Medier, Lisbeth Knudsen, har sendt SAS en undskyldning for den "stillingsannonce", avisen bragte i søndags.
Tonen i den opdigtede annonce for SAS’ nye koncernchef var, ifølge SAS, holdt i ”en usædvanlig ironisk og kritisk tone.”

 

Chefredaktør Lisbeth Knudsen har sendt SAS denne mail, der i går, tirsdag, blev bragt på SAS’ intranet. Her skriver Lisbeth Knudsen:

 

"På vegne af Berlingske Tidende vil jeg hermed dybt beklage det helt mislykkede redaktionelle forsøg på en grænsebrydende præsentationsform i søndagens Business-sektion, som omhandlede SAS og arbejdet med at finde en ny direktør. 

 

Satire og humor i en avis kan jo være et glimrende åndehul, hvis det udføres elegant og begavet, men den specielle "annonce" levede på ingen måde op til de krav, som må stilles til denne genre.

 

Desuden var det på ingen måde passende at anvende SAS’ logo og farvetoning på en måde, så det for den hurtige læser kunne give anledning til signalforvirring. Selv om jeg ikke er i tvivl om, at læserne hurtigt har afkodet i teksten, at det ikke var en ægte annonce men satire, så var selve disclaimerens (oplysningen om, at det alligevel ikke var en SAS-annonce, red) størrelse alt for lidt synlig, og det skulle på anden måde i toppen have været markeret som et redaktionelt indslag.

 

Vi vil i førstkommende Business Søndag i en boks på side 2 beklage den uægte annonce overfor læserne,” hedder det i mailen fra Lisbeth Knudsen til SAS.

Skrevet af redaktionen