Air Greenland-chef advarer:


Topchefen i Air Greenland, Flemming Knudsen, advarer nu direkte mod konsekvenserne af, at et privatiseret Arctic Umiaq Line’s moderselskab overvejer at påbegynde Atlantflyvninger, hvis ikke konkurrenten pålægges samme forpligtelse til at flyve året rundt, som Air Greenland selv. ”Det vil være klart konkurrenceforvridende” siger Flemming Knudsen i en kommentar til en række danske rejsebureauers planer om at overtage det Hejmmestyre-ejede rederi.

Arctic Umiaq Line har hidtil sejlet på såkaldte servicekontrakter for Det Grønlandske Hjemmestyre, men disse kontrakter har rederiet ikke fået forlænget, og dermed er dets økonomiske grundlag truet. Da AUL samtidig har udgjort en vigtig bestanddel i Grønlands-produktionen for rejsebureauerne Profil, Albatros og Topas, er de tre rejsebureauer, sammen med flyselskabet Air Alpha, i færd med at undersøge mulighederne for at overtage driften af rederiet. Det skal, i så fald, ske under navnet Arctic Travel Group (ATG), og i en pressemeddelelse i går luftede de potentielle købere muligheden for at flyve Atlant-flyvninger i konkurrence med Air Greenland, som i dag er eneste operatør.

Samtidig med at advare om, at konkurrerende Atlant-flyvninger vil være konkurrenceforvridende, hvis ATG ikke forpligtes til at flyve året rundt, lægger Flemming Knudsen også op til samarbejde med de private investorer, hvis de lykkes med tanken om at overtage AUL. ”Det er vores opfattelse, at man ikke må overse de muligheder, der kan være for et samarbejde med det nye konsortium” udtaler Air Greenland-direktøren.

Skrevet af