Forslag: Underjordisk ekspresbane for S-tog

En ny underjordisk ekspresbane for S-tog mellem Ydre Østerbro og Københavns Hovedbanegård vil for de 300.000 daglige passagerer på den københavnske S-bane betyde kortere rejsetid, flere tog til tiden og bedre skiftemuligheder til Metroen.

Formålet med tunnelen er at sikre tilstrækkelig kapacitet i det vigtige bybanesystem, fremgår det af et nyt forslag for fremtidens S-bane, udarbejdet af trafikforskerne Alex Landex og Otto Anker Nielsen. ”Med forslaget styrker vi det svageste led på S-banen, hvor kapaciteten er opbrugt. Samtidig udnytter vi jernbanens største styrke. Det er transport af mange mennesker over lange distancer og storbytransport. Anlægsprisen pr. kilometer er høj, men vi forbedrer hele grundstammen i hovedstadsområdets kollektive trafiksystem med det her,” siger Alex Landex.

Med en ny ekspresbane vil den københavnske S-bane blive i stand til at betjene mellem 50 og 100 pct. flere passagerer, når Metro Cityringen åbner i 2018, og Københavns Kommune eventuelt får lov at opkræve trængselsafgifter for vejtrafikken. På forhånd viser de seneste beregninger, at S-banen alene vil få 135.000 nye påstigere om dagen, når ringmetroen er indviet.

DSB S-togs planlægningschef Anne Pilegaard siger, at trafikforskernes bud på fremtidens S-bane ikke ligger langt fra DSBs egne tanker om, hvordan kapaciteten kan øges.
”Med den nye køreplan, der træder i kraft til september, er kapaciteten på den centrale strækning i København udnyttet tæt ved 100 pct. i myldretiden. Og vores nuværende system kan ikke klare presset, hvis København indfører trængselsafgifter og prognosen med de 135.000 ekstra påstigere ved cityringens åbning holder,” siger Anne Pilegaard.

(Berlingske Tidende, d. 3. august, 2007)

Skrevet af