BMI-formand Vagn Sørensen: Ekstremt svære betingelser

Forhindringer har der været nok af undervejs, men i elvte time lykkedes det Lufthansa at slippe af med underskudsgivende BMI til International Airlines Group (AIG), den store britisk styrede gruppe med British Airways i front sammen med spanske Iberia. Salgspris ca. 1,6 mia. kr.

 

Konkurrenterne til BA i Heathrow Lufthavn i London har igen og igen forsøgt at få EU’s konkurrencemyndigheder til at omstøde planerne. Ikke mindst har Sir Richard Branson og Virgin Atlantic været hårde i kritikken. Det fik EU til at undersøge og sondere i meget langt tid og udsætte afgørelsen, ikke mindst om de attraktive slots.

 

En central person har været bestyrelsesformand for BMI, danske Vagn Sørensen, indsat af Lufthansa.

”Min opgave ophører med godkendelsen fra EU, og integrationen påbegyndes. Det har været en ekstrem svær opgave for alle involverede parter under maksimalt vanskelige betingelser.
Det glæder mig utroligt på ledelsens og medarbejdernes vegne, at vi fandt frem til en løsning,” siger Vagn Sørensen til takeoff.dk

 

Prisen for at få salget igennem har været, at BA skal opgive 14 slots på Heathrow.
Heraf syv daglige mellem Heathrow og Edinburgh samt fem daglige, som pt. bruges til trafik til Nice, Cairo, Moskva og Riyadh.

 

Alligevel er gevinsten stor for BA med stribevis af nye muligheder på BMI-ruter. Præsidenten for AIG, Willie Walsh siger:

 

”Det er gode nyheder for Storbritannien. Vi er henrykte.  Med tiden vil vi starte internationale ruter til destinationer, der i dag ikke kan betjenes via Heathrow. På den måde bliver London endnu mere interessant som internationalt hub.
Hvad BMI angår, regner vi med at flyve sommerfartplanen, stort set som den er i dag.”

Skrevet af Ejvind Olesen