Stoppet sker på baggrund af informationer fra motorproducenten CFM International om et potentielt problem med flytypens LEAP-1B motorer, selv om Boeing fortsat regner med at leve MAX 8 i denne måned.
“CFM har orienteret os om en potentiel kvalitetsmangel med LEAP-1B motorens Low Pressure Turbine (LPT) i motorer, der er leveret til Boeing”, hedder det i en orientering fra Boeing. “Vi arbejder med CFM med at inspicere de omtalte fejl, der blev opdaget ved motorfabrikkens kvalitetskontrol. Boeing har ikke konstateret problemer under det igangværende testprogram.
Boeing siger, at beslutningen om at stoppe flyvninger med MAX flyene er et resultat af yderste forsigtighed Stoppet falder sammen med forberedelserne til at levere Boeing 737 MAX-8, som blev certificeret i marts til Malaysias Malindo Air, der bliver søsætningskunde og umiddelbart herefter til Norwegian.
“Det er fortsat vores plan at levere MAX i maj”, understreger Boeing, der ikke forventer stop i produktionen af selskabets B737 MAX og NG.
Boeing understreger, at man ikke har haft problemer i forbindelse med testflyvningerne af både B737 MAX-8 og MAX-9.