’Bookingportaler snyder kunder med ’clickbait’’

Den første pris kunderne møder på en bookingportal er i to ud af tre tilfælde vildledende. Det viser en ny rapport fra EU-kommissionen og forbrugerbeskyttelsesmyndighederne i EU.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening overrasker det, at hele to ud af tre bookingportalerne vildleder kunderne med falske priser: ”Denne rapport viser, at portalerne i stor stil snyder kunderne med, hvad der bedst kan beskrives som ’rejse-clickbait’. En lokkende pris skal fange opmærksomheden, men er uden hold i virkeligheden. Denne form mener vi i Danmarks Rejsebureau Forening, der skal slås hårdt ned på. Vi ønsker en gennemsigtig rejsebranche, hvor kunderne køber deres ferie eller forretningsrejse på baggrund af klar kommunikation gennem hele købsprocessen”, siger DRFs afdelingschef, Jakob Hahn.

Han tilføjer, at markedsføring på baggrund af falske priser skader hele branchen. Derfor opfordrer han nu politikerne til at handle: ”Det er et lovkrav i Danmark at oplyse totalpriser, og det bør bookingportaler der sælger til danske kunder selvfølgelig også gøre”.

Danmarks Rejsebureau Forening beretter om flere medlemmer i både forretnings- og ferierejsesegmentet, som fortæller, at de bliver mødt af mistro og skepsis på grund af priserne, fordi kunden sammenligner med bookingportalernes priser.

”Branchen bruger lang tid på at forsvare og forklare deres priser over for kunderne. Og når man samtidig arbejder med små margener, kan selv små forskelle i prisen have stor indvirkning på den rejsendes valg. Når kunderne er i rejseportalernes købsproces, så forlader de den sjældent igen, selv om prisen hæves undervejs. Det ender i mange tilfælde med en højere pris, end hvis de var startet med at gå til et dansk rejsebureau”, siger Jakob Hahn.

Rapporten fortæller også, at bookingportalernes forretningsdrift oftest er det, som kunderne klager over til de europæiske forbrugercentre.

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.