Boom i kulturturisme – bare ikke i Danmark

Blot fire mia. ud af de 75 mia. kroner, som turisterne forbruger under besøg i Danmark kommer fra kulturelle aktiviteter og forlystelser.

Kulturturismen er ellers i vækst verden over og tegner sig nu for 40 pct. af den globale turisme. I Sverige er det kulturelle turismeforbrug tre gange større end i Danmark.

Vi har simpelthen forsømt at aktivere den danske kultur¬arv i kampen om de udenlandske turister, mener eksperter.

”Mange lande har allerede set mulighederne, men i Danmark er vi desværre meget bagud,” siger Peter Kvistgaard, turisme- og oplevelsesforsker ved Aalborg Universitet, til Mandag Morgen.

Trods fraværet af spektakulære kulturattraktioner som Eiffeltårnet og Colosseum har Danmark masser af uudnyttede muligheder. Filmindustri, gastronomi og H.C. Andersen er eksempler på kulturelle styrker, der kan bane vej for nye attraktive tilbud, skriver Mandag Morgen. Men det kræver en langsigtet strategi for området og en ny formidlingsstrategi.

”Vi bør tage det langt mere alvorligt, hvis muligheden for en stor ekstraomsætning ikke skal tabes på gulvet,” siger Peter Kvistgaard.

Hos VisitDenmark vægter man stadig natur, sol og strand tungest, når turisterne skal lokkes til. Ifølge viceadministrerende direktør Lars Erik Jønsson kan der være grund til at ændre på det.

”Men det kræver, at vi så også har de stærke og attraktive kulturprodukter, der skal få turisterne til at indløse billet til Danmark,” siger han til Mandag Morgen.

Skrevet af Webredaktionen