Brændstof-tillæg skræmmer kunder væk

Et brændstoftillæg fra SAS kommer til at skræmme endnu flere kunder væk, lyder vurderingen fra både branche og analytikere. Det skriver Børsen i dag.

”Tillægget kommer til at sende kunder over til andre selskaber, og vi er glade for, at de gør det,” siger Wilhelm Hamilton, chef for lavprisselskabet Ryanair i Nordeuropa. Han tror især, at SAS taber kunder i det billige segment og undrer sig over, hvorfor SAS gennemfører forhøjelsen uden at fortælle passagererne om det. SAS har dog sendt et brev ud til rejsebureauerne om forhøjelsen.

”SAS har allerede forsøgt at hæve priserne gennem aktivt yield-management siden januar. Men hver gang de har gjort det, så har de skræmt kunderne væk. Nu forsøger SAS at tale markedet til fornuft ved at komme med denne udmelding,” siger analytiker Brian Børsting fra LD Markets.
Yield-management indebærer, at man hæver priserne på de ruter og afgange, hvor man mindst tror, at det skræmmer kunderne væk.

Brian Børsting bakkes op af Jyske Bank.
”Den store udfordring for SAS bliver, om de kan holde på kunderne. At indføre et brændstoftillæg er noget, SAS er nødt til, men det kan koste dem kunder,” vurderer aktieanalytiker hos Jyske Bank, Karsten Sloth.

Skrevet af Simon Jørgensen