Brændstoftillægget bliver

Oliepriserne nu er tæt på at være halveret sammenlignet med højdepunktet i midten af juni. Men faldet i priserne på flybrændstof, som næsten fuldstændigt følger prisen på råolie, er delvist spist op af, at dollaren er blevet meget dyrere mod kronen.

 

»Vi følger udviklingen løbende. Vi skal huske på, at dollaren er styrket kraftigt, og det modvirker størstedelen af faldet i oliepriserne. Vi ser også, at olieprisen er meget volatil og vil gerne se en stabilisering over en længere periode, før vi træffer en beslutning,« siger Sture Stölen, der er IR-ansvarlig hos SAS , mandag til nyhedsbureauet Direkt i Sverige.

 

Sture Stölen vurderer, at den dyrere dollar har spist omkring halvdelen af gevinsten af den seneste tids fald i oliepriserne op.

 

»Nu er vi kommet trendmæssigt ned, men det kan være, at prisen på olie går op igen. Vi vil se lidt langsigtet på det her, før vi gør noget,« understreger Sture Stölen.

 

For at kompensere for dette forårs kraftige olieprisstigninger indførte SAS i maj et tillæg til billetpriserne på 10-15 euro for de korte og mellemlange ruter. På de længere ruter var tillægget væsentligt højere, oplyser Sture Stölen uden at specificere det yderligere.

 

Råolieprisen nåede sit højdepunkt på lidt over 146 amerikanske dollar per tønde i midten af juli. Siden da er prisen dalet. Så sent som fredag i sidste uge nåede den i en periode ned på lidt over 78 dollars per tønde.

 

Selv om den lavere pris er positivt i sig selv, får det ikke nogen større betydning på hele året for SAS, der har ‘en ambition om fuldt ud’ at kunne kompensere for de øgede brændstofomkostninger for hele året.

 

»Det er klart, at man kan udnytte situationen og sikre dele af hedgingen for næste år,« siger Sture Stölen, men tilføjer, at man ikke skal have alt for stort håb om, at priserne vil påvirke udgiftsbilledet for 2008.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen