FLYSELSKABER: Dagen inden BA i fredags begyndte at rutetræne sin nyeste flytype mellem London og Stockholm, blev selskabets første eksemplar fremvist på tur over bl.a. Rolls-Royce-fabrikken, der laver flyets motorer.
British Airways fremviste sin nyeste flytype, Boeing 787 Dreamliner, i det nordlige England og Skotland. Flyet begynder at flyve faste langruter 1. september. I alt har BA bestilt 24 eksemplarer af typen.
Turen passerede bl.a. en Rolls-Royce fabrik i Derbyshire i det nordlige England som tak til fabrikkens medarbejdere, der har designet og bygget motorerne til det nye fly. 787’eren fløj i blot 300 meters højde over fabrikken – side om side med et berømt engelsk kampfly fra Anden Verdenskrig, Spitfire.
Senere på dagen fik 30 passagerer mulighed for officielt at blive de første rejsende med en B787 fra BA, da flyet lettede fra Edinburgh og fløj ud over det skotske højland og øer.
BA indsætter Boeing 787 fra 1. september fra Heathrow til Toronto, og fra 1. oktober mellem London og Newark–lufthavnen ved New York.
Indtil da rutetræner det på daglig flyvning mellem Heathrow og Stockholm, BA 780 fra London og BA 781 fra Stockholm. København var også i billedet til denne rutetræning, men BA foretrak at give piloterne den en times ekstra flyvetid til Stockholm.
B787 er delvist bygget af komposit-materialer, dermed er der behov for mindre metal. Med mindre metal ombord kan der skrues op for luftfugtigheden, så klimaet i kabinen bliver mere behageligt. Den højere luftfugtighed betyder dog også større risiko for den kondensdannelser, der mistænkes for at genere flyets batterier.
En anden forbedring på Boeing 787, ud over større vinduer end på normale passagerfly, er et særligt lyssystem som kan reflektere det lysniveau, der er på det pågældende tidspunkt af dagen. Således kan det svage lys om aftenen hjælpe passagererne med at falde i søvn, mens lyset langsomt tændes om morgenen, så passagererne vågner blidt.
Oneworld-medlemmet British Airways er også begyndte at modtage sine første Airbus A380, verdens største passagerfly, som BA skal have 12 af. Det indsættes også fra efteråret på i første omgang langruterne til Hong Kong, Johannesburg og Los Angeles. Indtil da rutetræner BA-piloter megajumboen to gange om dagen mellem London Heathrow og Frankfurt.
Resten af året modtager British Airways en ny B787 eller A380 hver 14. dag. De skal enten erstatte ældre flytyper eller bruges til kapacitetsudvidelser.