Business Class svigter SAS

I en tid, hvor erhvervsfolk rejser mindre og betaler mindre for deres billetter vis SAS øge satsningen på de private rejsende, hvor markedet vokser mere end forretningstrafikken, skriver epn.dk.

 

Koncerndirektør Flemming Jensen fastslår, at SAS vil have del i de private rejsendes vækst og han fremhæver, at SAS har reduceret sine omkostninger så meget, at man for eksempel kan konkurrere på ferieruterne. Hertil kommer, at selskabet har nye mere driftsøkonomiske fly på vej.

 

Selskabets satsning på business-passagerer er svigtet siden krisens start i 2008 og selv om der nu atter er ved at komme gang i forretningsrejserne, foretrækker et flertal de billigere sæder bagest i flyene.

 

Rejseaktiviteten i forbindelse med møder er generelt blevet mindre og virksomhederne bruger ofte videokonferencer i stedet. SAS erkender, at businesstrafikken på de europæiske ruter ikke igen når op på tidligere tiders niveau.

 

SAS arbejder på et mere fleksibelt trafikprogram, der indretter sig efter efterspørgslen i årets løb og åbner for eksempel langt flere ferieruter, som kun flyves om sommeren. Her flyver færre forretningsfolk, så der er ledig kapacitet.

 

Flere af Skandinaviens rejsearrangører benytter SAS til charterflyvninger og det marked vil selskabet satse endnu mere på.

 

Baggrunden for den fornyede indsats er de stærkt reducerede omkostninger. Tidligere på året fik spareskruen endnu en omdrejning fordi brændstofpriserne presser indtjeningen. Målet er at optimere og spare for yderligere fire milliarder kroner i 2012 og 2013, hvorefter man ifølge Flemming Jensen vil reducere enhedsomkostningerne med 3-5% årligt.

Skrevet af Flemming Juul