Dagens kommentar

For få år siden ville det have været fuldstændigt utænkeligt, at det delvist statsligt ejede og forkromede SAS skulle indgå i så stærk en alliance med et charterselskab. En rejsearrangør der først og fremmest lever af masseturisme ville i svundne tider næppe have været anset for den mest naturlige centrale partner for flybranchens skandinaviske flagskib. Men tiderne har ændret sig og fri konkurrence og markedsøkonomi i rejsebranchen har bragt nye naturlige partnerskaber.



Startour har et produkt, der tiltaler hundrede tusindvis af skandinaviske feriegæster. SAS er stadigvæk den nordiske kronjuvel i det globale rejsemarked. De to virksomheder matcher hinanden. De er jævnbyrdige. De har stærke markedspositioner og satser på kvalitet før pris.



Det seneste skridt i samarbejdet med muligheden for at bruge SAS-point til at rejse på ferie med Startour er en helt logisk videreudvikling af alliancen, men binder også de to til hinanden. Det næste bliver vel at en ferierejse med Startour også betyder point til SAS`s bonussystem.

I forvejen tjener man point ved leje biler, køb af benzin, bo på bestemte hoteller og bruge kreditkort.



For de andre aktører på rejsemarkedet må den yderligere cementering af de to giganters styrkede forretningsmæssige kontakt skærpe behovet for koncepter, der kan tage kampen op.

Men det svage punkt er jo, om SAS som delvist offentligt ejet virksomhed har en konkurrencefordel, der nu for alvor bredes ud også til 100 pct. privatejede rejsearrangører, og som konkurrerer med andre, der skaffer penge til huse ved at sælge oplevelser til danskerne.



Skal SAS operere 100 pct. kommercielt må de også forankres 100 pct. kommercielt.



Men indtil det er på plads, vil det for forbrugerne utvivlsomt blive en fordel at de to stærke virksomheder udnytter al den synergi, de vil kunne komme i tanke om.

Skrevet af