Danmarks Rejsebureau Forening, DRF, er klar til en markant skærpelse af kravene for at drive rejsebureau. Det sker ikke mindst efter de seneste konkurser i rejsebranchen, navnlig kæmpebraget da Sunny Tours gik konkurs i juni.
DRF’s direktør, Lars Thykier, ønsker bl.a. en stramning af reglerne for at drive rejsebureau, selvrisiko for kunderne og et branchetilsyn, der tidligt skal kunne gribe ind overfor uheldige eller uærlige rejsebureauer.
Lars Thykier siger til Take Off, at DRF i øjeblikket har en møderække med Forbrugerstyrelsen. Her giver DRF forslag til den stramning af reglerne for at drive rejsebureau, som erhvervsminister Bendt Bendtsen forventes at fremlægge ved åbningen af det nye folketingsår i oktober.
Lars Thykier ønsker således, at visse rejsebureauer skal stille større beløb end i dag som sikkerhed. Disse garantier kan fx. afhænge af omsætningen eller det enkelte bureaus modtagne forudbetalinger (Sunny Tours havde stillet en garanti på to millioner kroner – krakket koster formentlig Rejsegarantifonden 20 mio. kroner.)
Lars Thykier kan i øvrigt ikke bekræfte Take Off’s oplysninger om, at en af hovedmændene bag Sunny Tours, Torben Sivertsen, allerede igen er ved at opbygge en rejseselskab…
ØNSKER SELVRISIKO FOR KUNDERNE
“Jeg ser også meget gerne indførelse af en selvrisiko for forbrugerne, fx. på 250-500 DKK pr. rejse,” siger Lars Thykier. Han støtter således forslaget fra Star Tour Danmarks salgsdirektør, Stig Elling, om øget tilsyn med branchen.
“Et tilsyn skal have vide beføjelser som også skal inkludere konkrete muligheder for indgriben overfor et bureau, der ikke lever op til de betingelser der vil blive opstillet som minimumskrav for at kunne åbne og drive et rejsebureau” siger Lars Thykier.
I dag betaler alle arrangører af pakkerejser 5 kroner til Rejsegarantifonden for hver solgte rejse. Det er disse millioner af kroner, som også de kompetente arrangører skal indbetale, der i princippet finansierer uheldige eller uærlige aktører i branchen, som fx. konsekvent sælger rejser til under produktionsprisen for at holde pengestrømmen i gang. Når disse bureauer, fx. Sunny Tours, går konkurs, står Rejsegarantifonden med sorteper.
Lars Thykier tror ikke et lovkrav om medlemskab af DRF er løsningen for at rydde op blandt fupmagere og uduelige rejsebureauer. Men han siger:
“Rejser skal også være et troværdighedsprodukt; jeg kunne tænke mig en “rating” af rejsebureauerne som det kendes fra fødevarebutikker, hvor der hænger tilsynsskilte som kunderne kan se. Her kunne kunderne se seneste tilsynsrapport om rejsebureauet og derefter afgøre, om de vil købe deres rejse her.”