Overisning kan være årsag til flyulykke

Det er langtfra opklaret, hvad der forårsagede ulykken ved flystyrtet af Continental Airlines fly mellem Newark og Buffalo, som forårsagede, at 48 om bord og endnu en person på landjorden blev dræbt.



De første undersøgelse kunne tyde på overisningen, men både fly og piloter er vant til klimaet i den del af Amerika og Canada. Når flyet er i luften er det motorer og piloter, som skal sørge for afisning. På landjorden sker det i lufthavnen, når det er nødvendigt, men den afisning varer kun til flyet er kommet i luften. Q 400 er et turbopropfly konstrueret til enhver klimaforandring.



Bombardier fabrikkerne må ikke selv udtale sig om ulykkens årsager. Det må kun havarikommissionen i det land, hvor ulykken sker.



Der er til dato ordrer på 310 Q 400, heraf er 210 leveret. Colgan Air, der flyver for Continental Airlines på de regionale ruter, har bestilt og fået leveret 15 af typen. Siden januar for to år siden har europæiske flyselskaber bestilt 53 Q 400 Next Gen, heriblandt SAS.



Flyet af denne type er både billigere i drift og mindre forurenende end jetfly på korte afstande op til en times flyvning.

-ejv


Skrevet af