Forbrugerombudsmand og flyselskaber i åben strid

Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen overvejer at indføre et nyt regelsæt for markedsføring af billige flybilletter. En undersøgelse fra Forbrugernes Hus viser, ifølge Forbrugerombudsmanden, at en lang række flyselskaber markedsfører billetpriser, som ikke umiddelbart er tilgængelige for forbrugerne. På internetsiden www.forbrug.dk kan man således læse, at hverken SAS, Maersk Air, Sterling, EasyJet eller Ryanair angiveligt lever op til deres egne, annoncerede billetpriser.
Flyselskaberne er imidlertid langt fra enige i undersøgelsens resultater. Fra Maersk Air lyder kommentaren fra kommerciel chef Anne von Glasow således nærmest direkte, at undersøgelsen er forkert: ”Vi står uforstående overfor, at der ikke er billetter til de annoncerede priser. I de to første måneder (april og maj) med det nye koncept har ca. 14 pct. af de solgte billetter til f.eks. London været til kr. 315.”
Ifølge Hagen Jørgensen er der i nogle tilfælde tale om vildledning af forbrugerne, fordi det i praksis ikke er muligt at finde de annoncerede billetpriser, når man f.eks. søger dem på de forskellige flyselskabers hjemmesider. Og Hagen Jørgensen tøver ikke med at betegne denne tilsyneladende vildledning som ulovlig. Han overvejer derfor nu at indføre en ny vejledning for flyselskabernes markedsføring. En sådan vejledning kan komme til at indeholde regler om, at det skal oplyses, hvis der er mindre end 20 billetter til en annonceret pris, at faste lave priser skal gælde i f.eks. tre måneder og at det skal oplyses, hvis en billetpris kun gælder særlige dage.

Skrevet af