Derfor er British Airways i konflikt med kabinepersonalet

Der er uenighed om pensionsreformen, om regler for sygdom og hvornår kabinepersonalet har lov at melde fra til en vagt uden problemer. Hvilke småsygdomme skal give ret til at melde sig syg .Antallet af pursere på Boeing 747 skal reduceres. Et ønske fra personalet om at alle kommer på samme lønskala, uanset om de er ansat før eller efter 1997, vil koste BA 500 mio. om året.



Hvordan mødetiden skal være i forhold til flyvetid er også med i pakken. Foreløbig har BA accepteret ændringer til 62 mio. kr. om året. Arbejdstiden er også i spil. Den samlede flyvetid må ikke overstige 900 timer om året. Men, der er en mulighed for at beskæftige kabineansatte på landjorden gennem kurser og andre opgaver op til 2.000 timer om året. Den vil personalet have fjernet. Det vil koste flyselskabet 52 mio. kr., måske betydeligt mere. Afhængig af behovet.



På Boeing 747fly, som BA har 40 af, er antallet af ansatte det næsthøjeste i verden, næst efter Japan Air Lines. Nu vil BA have antallet tilpasset andre flyselskaber og på den måde spare 50 mio. kr. Der er 15 kabineansatte om bord, nemlig en kabinechef og fire pursere. Det skal ned på tre, mod til gengæld at få en steward eller stewardesse mere i truppen.



“Hvis strejken bryder ud, er det første officielle strejke i 10 år, og den vil have helt ødelæggende virkning for selskabets økonomi. Vi må og vi skal have vort udgiftsniveau ned og matche de selskaber, vi konkurrere med,” fastslår præsident Willie Wash i et åbent brev til alle ansatte i seneste udgave af British Airways News.

Skrevet af