Højhastighedstog passer ikke til danske perroner



Flere banegårde i Sønderjylland har nemlig ikke den rette perron-højde for det tyske ICE-tog, skriver dagbladet “Der Nordschleswiger” i Aabenraa.



DSB´s projektchef Line Lindum Matthäi siger til avisen, at ICE-toget, som har en tophastighed på 200 km i timen, foreløbig ikke kan bruge stationerne i Tinglev, Rødekro og Vojens pga. for lav perronhøjde.

På grænsestationen i Padborg vil DSB-personalet sørge for en special-løsning for passagerne.



DSB har lejet 10 tyske togsæt foreløbig i 13 år og alene de tekniske ændringer for at de tyske dieseltog kan køre i Danmark har kostet 1 mio. euro per tog.

DSB regner med at kunne øge passagertallet på strækningen fra København og Aarhus til og fra Berlin med cirka 30 pct.



Den kortere køretid plus komforten i de tyske højhastighedstog vil efter DSB´s mening kunne konkurrere både med bil og fly, skriver Ritzau.

Skrevet af