Sneen gav bagagekaos i Københavns Lufthavn

Mens Københavns Lufthavn torsdag havde en forståelig førsteprioritet med at være åben for startende og landende fly, manglede mandskab og materiel til at rydde ved standpladserne, hvor flyene parkerer.



Fordi der ikke blev ryddet nok, kunne handlingselskaberne ikke komme til flyene og fra standpladserne til bagageområdet.



Derfor måtte tusindvis af passagerer vente i timevis i bagagehallen på deres bagage – og lufthavnen havde ingen information til passagererne, kun forud-indspillede bånd med at vejret gav uregelmæssigheder. Det kunne vi, der ventede og ventede og ventede, godt selv regne ud.



Alene lufthavnens største handlingselskab, SAS Ground Service, har efter det oplyste 4,500 stykker agterudsejlet bagage, som i dag skal ekspederes videre.



Adm. direktør Stig Thygesen fra handlingselskabet Novia siger til Take Off:

”Det er stærkt utilfredsstillende, at lufthavnen ikke ryddede ved standpladserne, så vi kunne køre bagage til og fra flyene. Nu må handlingselskaberne overveje selv at købe snerydningsmateriel.”



Underdirektør i Københavns Lufthavn Mogens Kornbo, der bl.a. har ansvaret for trafikafviklingen, siger til Take Off:

”Snemasserne kom ikke bag på os. Vi havde alt materiel ude og 50 mand i gang med at rydde sne – og de gjorde sammen med handlingselskaberne et fremragende arbejde. I situationer med store snemængder prioriterer vi som altid sikkerheden først, og valgte at holde start- og landingsbaner samt rullevejene til flyene åbne. Vi ryddede også ved standpladserne, men der kom så megen sne at det nærmest var en umulig opgave.”



”Vi vil selvfølgelig vurdere forløbet i går og se, hvad vi kan gøre bedre næste gang, sneen vælter ned – herunder information til de ventende passagerer i bagageområdet,” siger Mogens Kornbo og tilføjer, at lufthavnen ikke mangler snerydningsmateriel…



Mens passagererne ventede og ventede i bagagehallen på bagage, der først kom flere timer efter flyene var landet, havde pølsemanden i bagagehallen travlt som aldrig før.



Flyforsinkelser og enkelte aflysninger betød i øvrigt fuldt hus på Hilton Copenhagen Airport.



HB

Skrevet af