Virgin Atlantics nordiske chef, Mical Ambæk, var ekstra glad torsdag eftermiddag – da kom den såkaldte BSP-tilladelse, således at rejsebureauerne i Norden fra i dag kan udstede billetter med Virgin fra dets 25 ruter fra de to primære London-lufthavne, Heathrow og Gatwick.
Bureauerne har de sidste par uger kunne booke flyselskabet gennemgangpriser med Maersk fra Billund og København til Gatwick samt SAS fra København kom på plads.
SAS bruger ligesom Virgin Terminal 3 i Heathrow, mens Maersk Air er i samme terminal i Gatwick som Virgin.
Oplysningen om at billetterne nu også kan udstedes kom på en sammenkomst for et halvt hundrede rejsebureauer i anledning af den officielle indvielse af Sir Richard Bransons langrute-flyselskabs nordiske kontor i København.
1. april blev Virgin Atlantic Airlines omsider repræsenteret i Norden. Selskabet flyver kun langruter og er bl.a. kendt for et superbt produkt på disse – det betjener USA (bl.a. Las Vegas), Caribien, Afrika, Fjernøsten og Australien. Fra juli kommer Cubas hovedstad Havanna samt Nassau på Bahamas til.
Længere ude kigges på bl.a. Beijing og Dubai samt flere destinationer i Indien. Virgin har bl.a. fokus på den tidligere engelske koloni, Indien; ruten til New Delhi er netop blevet daglig – det sker også for Mumbai-ruten til oktober.
For de, der har råd til business class, har Virgin Atlantic angiveligt en af branchens bedste, Upper Class – bl.a. med massage (billedet) på flyet og attraktive lounger i bl.a. London – ”Guds venteværelse,” som Virgin Atlantics nordiske chef, Mical Ambæk, beskrev det på et pressemøde torsdag i København med Virgin Atlantics kommercielle direktør, Willy Boulter.
Virgin Atlantic begyndte for 21 år siden at flyve mellem England og USA; mens trafikken over Atlanten for tre år siden var 75% af omsætningen er den i dag 60%, bl.a. fordi der er kommet mange nye destinationer i Afrika, Asien og Australien.
Men der er stadig megen trafik til USA, bl.a. fem daglige afgange til New York, såvel Kennedy som Newark.
65% af selskabets 4,2 mio. passagerer sidste år kom fra England og 25% fra USA – det er så på de resterende 10% af bl.a. Danmark skal møve sig ind.
Selskabet har 31 langrutefly, primært Boeing 747 og Airbus 340 – og fra år 2008 begynder selskabet af modtage seks bestilte Airbus 380’ere.
Virgin Atlantic repræsenteres i Norden af regionens formentlig førende GSA (General Sales Agent) – Airline & Travel Marketing (ATM), som i forvejen har Air Canada, Cathay Pacific og South African Airways og med Maurice Schwer som ejer og direktør.
En årsag til, at Virgin landede hos ATM er, at Maurice Schwer og Virgin Atlantics nuværende kommercielle direktør, Willy Boulter, bl.a. har arbejdet sammen hos Cathay Pacific samt South African.
HB
Tagget med: Air Canada Cathay Pacific Gatwick Heathrow Newark SAS South African Airways