SAS læser markedet rigtigt

En af de få direktører i den danske rejsebranche, som begiver sig af med at offentliggøre analyser, er TQ3’s Thomas Lundberg.



I seneste udgave af det store erhvervsrejsebureaus nyhedsbrev beskæftiger han sig med forholdet mellem SAS og Sterling, som netop har overtaget Maersk Air.



Thomas Lundberg skriver bl.a.: ”Halvårsresultater fra flere luftfartsselskaber melder om fremgang – navnlig i antal passagerer, hvorimod “yielden” – altså indtjening pr. passagerkilometer – fortsat viser en vigende tendens.”



”Det er et billede, vi kan genkende fra vores egne tal: Gennemsnitspriserne på flybilletter, primært på kortere rejser, fortsætter med at falde, hvilket giver mulighed for mere rejseaktivitet for de samme penge,” skriver Thomas Lundberg og fortsætter:



”Frasalget af Maersk Air var næppe den store overraskelse. Det var en større overraskelse at køberen var Sterling. Vi afventer et udspil om planerne for et marked præget af overkapacitet.”



Mens Maersk Air og Sterling afventer at påbegynde dialogen med markedet, kendte SAS sin besøgelsestid og har benyttet lejligheden til at lancere et originalt nyt priskoncept, hvor alle priser principielt vil være tilgængelige for såvel enkelt- som returrejser, og hvor stort set alle restriktioner er fjernet – bortset fra retten til refundering af de billigste billetter, konstaterer TQ3’s direktør.



Han fortsætter: SAS’ nye initiativ bygger principielt på enkeltbilletter på alle ruter, med mindre man vil rejse til samme pris/regelsæt ud og hjem og dermed opnå rabat på en returbillet.

SAS læser markedet rigtig godt – præcis som da de lancerede 3-klasse konceptet på de kortere ruter. Prisen er afgørende for efterspørgslen for flyvninger under tre timer, og med dette tiltag fra SAS vil de positionere sig overordentlig fornuftigt i markedet. En naturlig forudsætning for succes vil være øget belægningen – altså at der tages markedsandele fra konkurrenterne.



”Dét har SAS alle muligheder for pga. den stærkt øgede fleksibilitet – og man skal man ikke underkende værdien af fortsat at være et netværksselskab. SAS’ nye koncept, vurderer vi, vil resultere i yderligere faldende rejseomkostninger,” slutter Thomas Lundberg.

Skrevet af