SAS vil være flybranchens Ikea

Mats Jansson tiltrådte officielt stillingen som koncernchef i SAS den 1. januar i år, og allerede fra begyndelsen vidste han, at der skulle ske strukturændringer i virksomheden.
”Jeg så hurtigt, at vi aldrig ville nå de finansielle mål, hvis ikke vi startede med at gennemføre en kulturel turnaround. I de andre virksomheder, jeg har arbejdet i, har kulturspørgsmålet ligget på en fjerde- eller femteplads. I SAS ligger det helt i top,” siger han i et interview med Børsen i dag.

I sidste uge offentliggjorde Mats Jansson en stor fredsaftale, underskrevet af de faglige organisationer i SAS. Aftalen forpligter fagforeninger til ikke at strejke i overenskomstperioden, som løber frem til 2010. ”En kundeorienteret virksomhed strejker ikke. Nu ligger de 73 strejker bag os, og vi har lagt den første grundsten til en ny kultur. SAS skal være et af Europas mest kundeorienterede foretagender; vi skal være flybranchens Ikea,” siger Mats Jansson med henvisning til det kundefokus, der praktiseres i Ikea.

(Børsen, d. 24. august, 2007)

Skrevet af