Fortsat strid mellem Air Greenland og hjemmestyret

Sagen drejer sig om den hidtil temmelig ukendte interesse fra Air Greenland og Royal Arctic Line for at købe kystrederiet Arctic Umiaq Line.



Indtil nu har det kun været kendt, at Arctic Travel Group – med bl.a. de danske rejsebureauer Albatros, Profil og Topas – vil videreføre dele af AUL. Hjemmestyret vil sælge rederiet, fordi det fra årsskiftet kun støtter flyvning i Grønland.



I Take Off Weekly i fredags fremlagde Air Greenlands direktør, Flemming Knudsen, sin forundring over at Air Greenland og Royal Arctic ikke måtte byde på AUL.



Landsstyreformand Hans Enoksen sagde forleden til Grønlands Radioavis, at Air Greenland ikke ville acceptere, at andre bød på AUL – derfor blev de kasseret som mulig køber.



”Det vigtigste er prisen for AUL – og at kystpassagertrafikken bevares. Arctic Travel Group har tilbudt en for samfundet billig løsning,” siger Hans Enoksen og tilføjer, at Air Greenland og Royal Arctic Line krævede, at kun de måtte drive kystsejlads.

”Den holdning er ikke i orden. Alt må foregå på fri konkurrencevilkår. De med det billigste tilbud for samfundet vinder,” siger Hans Enoksen.



Air Greenland forsikrer i en pressemeddelelse, at det og Royal Arctic Line aldrig har bedt om eneret. ”Det ville være fuldstændig utopisk,” siger adm. direktør Flemming Knudsen. Han fortsætter:



”Vi bad om eneret i en periode til at gennemgå Arctic Umiaq. Dette ville Hjemmestyret ikke gå med til, og vi accepterede en udbudsrunde med flere deltagere. Netop derfor undrer det os, at et andet konsortium efterfølgende fik eneret til at byde på Arctic Umiaq.”



”Landsstyreformanden siger, Arctic Travel Group har tilbudt en for samfundet billig løsning. Det er muligt, men hvorfra ved hjemmestyret, at et billigere tilbud ikke kunne komme fra anden side – f.eks. Air Greenland og Royal Arctic Line,” spørger Flemming Knudsen.

Skrevet af