Cathay kan blive større i Københavns Lufthavn

Cathay Pacifics nordiske salgschef, Allan Petersen, da han sidste måned præsenterede eksklusiv øl, der nærmest kun serveres på selskabets First og Business-class

LUFTFART: Fra maj til oktober næste år åbner Cathay ny rute tre gange om ugen mellem Hong Kong og København. Men der kan komme flere afgange – og ruten kan blive forlænget, siger nordisk salgschef. Cathay bliver 3. asiatiske selskab med rute til København.

Cathay Pacific Airways præsenterede i går tre nye destinationer i Europa. Bruxelles får fra 27. marts og Dublin fra 2. juni hver fire fly om ugen. Cathay flyver i forvejen ca. 100 gange om ugen til 12 lufthavne i Europa. London Heathrow er størst med fem fly om dagen.

Ruterne til Bruxelles og Dublin bliver helårlige, mens forbindelsen fra Hong Kong til København bliver en sæsonrute, efter den nuværende plan fløjet tre gange om ugen fra 2. maj til 12. oktober.

De tre nye ruter betjenes med Airbus nyeste langrutefly, A350-900, der i versionen til København har 280 sæder; 38 på business, 28 på premium economy og de resterende 214 på economy.

I forvejen har to selskaber fra Asien direkte ruter til København, Singapore Airlines og Thai Airways.

Det bliver Københavns Lufthavns første rute betjent af Airbus A350. Cathays Oneworld-partner, Finnair, var sidste år først i Københavns Lufthavn med A350, men det var som led i træningsflyvninger inden Finnair tog typen i brug på sine langruter.

Samlet udbyder Cathay totalt ca. 40.000 sæder i den periode, københavner-ruten indtil nu er planlagt til.

Cathay Pacifics nordiske salgschef, Allan Petersen, sagde i går til standby.dk: ”Vi har kendt til den rute i nogen tid, men det har været tys-tys til det blev officielt. Og ja, til at begynde med er det sæsonrute, men med mulighed for, at den kan forlænges, og at vi kan komme op på f.eks. fire fly om ugen i stedet for de planlagte tre. Det afhænger af, hvor godt ruten sælger, og om vi har fly til en forøgelse. Vores håb er selvfølgelig at den bliver helårlig.”

Hurtigere til asiatiske destinationer

Cathay Pacific har siden 1995 været repræsenteret i Norden af det danske GSA-bureau, Airline & Travel Marketing, der også har South African Airways som kunde.

”Siden bl.a. standby.dk i går morges havde nyheden om, at Cathay åbner på København, har vi fået mange positive reaktioner fra rejsebureauer og firmakunder. Den nye rute vil nok navnlig være stærk for indkommende passagerer til Danmark, f.eks. kinesiske turister – der er ikke mange forretningsrejsende i sommerperioden,” siger Allan Petersen.

”I dag må Cathay-kunder fra f.eks. Danmark og Norden flyve ud af europæiske lufthavne, hvor Cathay er online. Med den kommende direkte rute fra København bliver der skåret fire til syv timer af rejsetiden til Hong Kong. Flyvetiden fra København til Hong Kong er under 11 timer. I dag tager det via mellemlanding i en ’Cathay-lufthavn’ i Europa 14-16 timer.”

Allan Petersen har andre eksempler på, hvordan den kommende rute bliver hurtigere for Cathay-kunder fra Norden. Mens det i dag – igen pga. mellemlanding i en europæisk lufthavn – tager 28-32 timer at komme til Sydney, kan turen med den nye rute gøres på 22 timer. I dag tager det omkring 21 timer at komme til Filippinernes hovedstad, Manila, mens den nye rute flyves vil turen vare 15 timer – og for at komme til Taiwans hovedstad, Taipei, bliver de nuværende ca. 20 timer reduceret til 13.

De fleste nordiske rejsende med Cathay skal til Hong Kong eller videre til bl.a. Filippinerne, Vietnam, Australien eller Kina.

Snart 200 destinationer

Cathay betjener snart 200 destinationer i op mod 50 lande. Datterselskaberne Air Hong Kong og Cathay Dragon (det tidligere Dragon Air), har 33.800 ansatte. Cathay Dragon har omkring 50 ruter i Asien, halvdelen er til Kina.

Selve Cathay Pacific har tæt på 150 fly, med Boeing B777-300 som største type med 53 eksemplarer, fulgt af 38 Airbus A330-300 og foreløbig 16 af 48 bestilte Airbus A350-900.