Cathay lukker for bookinger i to døgn

Lørdag den 11. februar og søndag den 12. februar skal Cathay Pacific Airways med hovedbase i Hong Kong have installeret et nyt reservationssystem til afløsning af flyselskabets nuværende fra starten af 1980’erne.

 

Under denne udskiftning kan der ikke foretages bookinger hos flyselskabet i de globale reservationssystemer eller f.eks. via Cathays hjemmeside.

 

Rejsebureauer kan dog godt afsende forespørgsler om bookinger, disse bekræftes først når det nye system fungerer.

 

Den kommende weekend vil heller ikke online check in og check in via lufthavns automater være muligt.

 

Men Cathays flyvninger berøres ikke og flyvninger flyver normalt, oplyser Cathay.

 

Med tæt på 27 mio. passagerer i 2010 og 141 destinationer i 39 lande, er Cathay Pacific et af de store flyselskaber i Fjernøsten. Alene til London Heathrow har selskabet hver dag fire fly. Selskabet flyver også mellem Hong Kong og Amsterdam, Frankfurt, Milano og Paris.
 
De største destinationer for Cathays skandinaviske gæster er udover Hong Kong bl.a. Australien, Filippinerne, Indonesien og Kina. 95 % af Cathays bookinger kommer via rejsebureauerne.
 
Cathay har kun store fly. Selskabet introducerer i denne periode en ny business class på selskabets nye A330 og B777, den installeres også i eksisterende fly i flåden – dog ikke B747’ere, der skal udfases.
 
Cathay tænker også på forbedringer sine passagerer på økonomiklasse. Her er selskabet allerede på vingerne med bl.a. ”indkapslede” flystole.
 
Norden har en særlig position hos Cathay Pacific – som det største marked målt i passagerer og omsætning, selskabet endnu ikke flyver til.
 
I øvrigt ejer Air China fra Star Alliance 30 % af Cathay, der flyver i Oneworld-alliancen.

Skrevet af Henrik Baumgarten