CAU: Få lyspunkter redder ikke SAS regnskab

Helge Thuesen.

Helge Thuesen.

DEBAT: Skuffelse og ærgrelse præger stemningen hos CAU, fagforeningen for danske kabineansatte i SAS, ovenpå offentliggørelsen af dagens kvartalsregnskab. Der er nemlig kun tale om en lille økonomisk forbedring og det er ikke godt nok ovenpå den historisk blodige sparerunde, mener CAUs formand.     

Af Helge Thuesen

”Hos CAU modtages kvartalsregnskabet med blandede følelser. For selv om der er lyspunkter i kvartalsregnskabet, herunder stigende passagerindtægter, står de slet ikke mål med de løn- og arbejdsvilkår, som nu er hverdag for de kabineansatte ovenpå sparerunden i november.

Regnskabet kommer lige før højsæsonen og dermed den travleste og forretningsmæssigt set vigtigste tid på året. I den forbindelse efterlyses, at de markante HR-problemer, som en undersøgelse blandt CAU’s medlemmer blotlagde for nylig, bliver løst, så de kabineansatte kan levere deres yderste og sikre overensstemmelse mellem produkterne og kundernes forventninger til produkterne.

Forleden anerkendte ledelsen at organisationen havde været for presset, dog uden at nævne kabinepersonalet og piloterne i den sammenhæng. Naturligvis præger tekniske/vejrmæssige/logistiske forhold både punktlighed og kundetilfredshed, men derfra og så til at sige at arbejdsglæde og motivation blandt piloter og kabinepersonale ikke har betydning for punktligheden og kundetilfredsheden, er ikke bare unuanceret, det er at blotlægge sine blinde vinkler helt.

Regulariteten er ikke som forventet, og vi hører at fly har været aflyst, fordi SAS ikke har kunnet skaffe tilstrækkelig bemanding hos kabinepersonalet og piloterne. Når piloterne og kabinepersonalet ikke bare springer til på ekstravagter i øjeblikket, så det fordi de “spareplans-vagtplaner”, som man nu er i færd med at rulle ud, gør, at medarbejderne har meget svært ved at få arbejde og privatliv til at hænge sammen. Det skal der gøres noget ved, hvis man vil sikre overensstemmelse mellem produkterne og kundernes forventning til dem.

Vi står overfor den travleste sæson på året, som dels er den vigtigste rent indtjeningsmæssigt og dels den, hvor medarbejdere i luften og på jorden er mest pressede. Den cocktail er farlig, for hvis ikke arbejdsglæden og motivationen for den fælles mission er til stede hos de medarbejdere, der har den direkte kontakt til kunderne, ja, så er der stor risiko for at kunderne mærker det. Kabinepersonalet er jo, efter nedlæggelsen af mange administrative stillinger, i vid udstrækning SAS´ ansigt udadtil – som regel det første man møder som kunde.”