SAS har mistet halvdelen af sine amerikanske passagerer

Alene under sommersæsonen har SAS 84 ugentlige fly mellem Skandianvien og USA



”Og det går godt. Vi har her i sommermånederne nærmest haft fulde fly til USA. De største stigninger har vi set fra Norge og Finland, men der har også været en pæn vækst fra Danmark og Sverige,” siger adm. direktør for SAS’ langrutedivision, et selvstændigt aktieselskab med 11 fly, Lars Sandahl Sørensen, til Take Off.



HB



På SAS’ langrutefly til USA var der i juni i år en stigning i loadfaktoren med 2 % til lige under 91 %. I sidste måned steg tallet 0,7 % sammenlignet med sidste år til 91,3 % og foreløbig siger tallene for august, at loadfaktoren er steget 2,9 % til 93,2 %.



Fra Stockholm flyver SAS til Chicago og New York. Begge byer betjenes også fra København, hvorfra SAS også flyver til sine to andre destinationer i USA, Seattle og Washington DC.



”Men selv om vi nærmest har haft fyldte fly – og har set meget store stigninger i salget af Economy Extra – er markedet over Atlanten altså også præget af overkapacitet. Og på det amerikanske marked har der været et markant fald pga. nedgangen for dollaren og den amerikanske økonomi,” siger Lars Sandahl Sørensen og tilføjer:



”Der har bl.a. været færre amerikanske krydstogtpassagerer på vores fly, et skud er 30-35 % færre på denne konto. Men i alt er nok halvdelen af de amerikanske gæster forsvundet gennem det sidste halve år.”



”Men selv om vi har mistet mange amerikanske passagerer, har vi kompenseret ved bl.a. at køre kampagner på de nordiske markeder og andre markeder,” siger Lars Sandahl Sørensen.



SAS’ langrutedivision har årligt ca. 1,4 mio. passagerer, hvoraf over 800.000 flyver på ruterne til USA.


Skrevet af