Ny skandinavisk lavprispriskrig

Både Sterling, Norwegian og Ryanair lover flere ruter i Skandinavien, og dermed er der udsigt til en lavpriskrig om at sælge flest flybilletter til færrest penge.
”Udsigten til flere ruter kan være den gnist, der sparker priskonkurrencen tilbage til, hvor den var for et halvt år siden. Det vil øge kapaciteten og sætte priserne under fornyet pres,” siger Jacob Pedersen, Sydbank. Han havde ellers forventet, at priskrigen ville blive mindre barsk efter konsolideringen i lavprisbranchen med svenske FlyMe’s konkurs og norske Norwegians køb af Flynordic. Men med de nye meldinger ser krigen derimod ud til at blive intensiveret, mener han.

”Priserne på det skandinaviske marked vil falde. Vinderen bliver den med de laveste omkostninger,” siger Wilhelm Hamilton, nordisk salgsdirektør i Ryanair. Det irske lavprisselskab åbnede i juni 13 nye ruter ud af Stockholm og varslede nye ruter ud af flere danske lufthavne, herunder Billund, fra 2008.

Også Sterling forudser større pres på billetpriserne. ”Det vil givetvis betyde øget priskrig, men det vil samtidig være med til at udvide antallet af passagerer i markedet,” siger kommerciel direktør Michael T. Hansen fra Sterling. Selskabet meddelte i april, at man vil fordoble omsætningen til otte mia. kr. i 2010 ved hjælp af flere ruter ud af især Stockholm og Oslo.

Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos siger til Berlingske Tidende, at det vil være ”naturligt” for selskabet at få en stærkere tilstedeværelse i Danmark, f.eks. med en base, der vil firdoble selskabets nuværende ti daglige afgange.

Aktieanalytiker Jacob Pedersen mener, at udsigten til øget priskrig er et tegn på, at branchen intet har lært af problemerne de seneste år. ”Nye ruter er et forsøg på at vinde markedsandele, men det sker på bekostning af indtjeningen. Lavprisselskaberne kan i forvejen ikke tjene penge, selv om vilkårene for luftfart stort set ikke kan blive bedre, end de er i disse år,” siger han.

Flere spår, at nogle af lavprisselskaberne vil gå konkurs; bl.a. Regional General Manager John Kohlstaat fra Easyjet. ”Nogle af spillerne vil falde fra i Skandinavien. Der er for mange aktører i forhold til markedets potentiale,” siger han til Børsen.

(Berlingske Tidende, d. 19. juli, 2007)

Skrevet af