SAS bliver til tre selskaber

En intern arbejdsgruppe i SAS, der er ved at lægge sidste hånd på et udkast til bestyrelsesmødet 10. marts, foreslår at opdele den fællesskandinaviske luftfartskoncern i tre nationale flyselskaber – som det var tilfældet i slutningen af 1940’erne.



Strukturændringerne sker for at øge koncernens fleksibilitet i konkurrencen på billetpriserne på hovedsageligt det svenske og norske indenrigsmarked.



”Vi har i Norge og Sverige megen fokus på at håndtere den meget store konkurrence på de vigtige indenrigsruter, og derfor opbygger vi de nye selvstændige flyselskaber omkring den trafik, idet det så forudsættes, at europatrafikken fra Oslo og Stockholm håndteres på samme lave omkostningsniveau,” siger SAS’ koncernchef, Jørgen Lindegaard, til Berlingske.



Bliver arbejdsgruppens forslag accepteret af bestyrelsen og godkendt på generalforsamlingen vil de tre nationale SAS-selskaber blive ansvarlige for sine egne fly og eget personale. Samtidig vil en opsplitning gøre det lettere at gennemføre den planlagte fusion mellem SAS og Braathens på det norske indenrigsmarked.



Tilbage står bl.a. placeringen af SAS-koncernens oversøiske flyvninger. Spekulationer går på at lade koncernens største flyselskab, Scandinavian Airlines, tage sig af den del.

For SAS er en kommende opsplitning en ganske stor øvelse, men koncernen vil dog i fremtiden fortsat bevare sin overliggende paraplyfunktion.

Skrevet af