USA’s rejsebranche glæder sig til ny beboer i Det hvide Hus

Kampen om at blive præsidentkandidat er i fuldt sving – det har fået den amerikanske turistorganisation Travel Industry Association of America til at søsætte en lobbykampagne, hvor kandidaterne skal sige, hvad de vil gøre for at modvirke det fortsatte tab af oversøiske rejsende til USA.



Formanden for TIA, Roger Dow, skriver til TIA’s medlemmer, at nomineringskampagnerne er en storartet mulighed for at sætte fokus på den økonomiske værdi af turisme til USA – og hvordan USA opfattes som rejseland af den øvrige verden.



TIA’s lobbykampagne indeholder bl.a. forslag til spørgsmål, TIA-medlemmer kan stille til præsidentkandidaterne, forslag til læserbreve og indslag i radioernes talkshows.



Og den amerikanske rejsebranche, som årligt omsætter for over 650 milliarder dollars, ser frem mod en ny beboer i Det hvide Hus, efter præsident George Bush.



“Mens den svage amerikanske dollar har sat USA på “udsalg” hos mange rejsende, afholder USA’s image med hård grænsekontrol og uvenlige omdømme i udlandet nogle rejsende fra at besøge USA. De forhold kan en ny præsident ændre,” skriver Reuters.



Ifølge Marriott, USA’s næststørste hotelkæde, har USA siden terrorangrebet 11. september 2001, mistet 17 % af markedet for internationale rejsende.



“Jeg tror ikke kun der er behov for en ny beboer i Det hvide Hus, men en mærkbar ændring i USA’s visa-politik for at genvinde tabte markedsandele,” siger Arne Sorenson, Marriotts finansdirektør.



”USA’s rejseindustri har alvorligt brug for at blive repareret. De faldende besøgstal fra oversøiske destinationer, lang ventetid på at komme ind i landet og et forældet system til flyovervågning påvirker rejsende, USA’s økonomi og vores image ude i verden,” skriver TIA-præsident Roger Dow til sine medlememer.



Han gør opmærksom på, at de 17 % oversøiske rejsende, som er udeblevet fra USA siden 11. september 2001, har betydet 100 milliarder dollars i reducerede indtægter for den amerikanske rejseindustri og et tab af ca. 200.000 arbejdspladser.



I Danmark vil præsidentskiftet betyde ny amerikansk ambassadør. Amerikanske ambassadører er ofte politisk udnævnte og går af sammen med ”deres” præsident – det betyder et farvel til den meget synlige og afholdte ambassadør James P. Cain i Danmark.

Skrevet af