Kommentar: SAS udnytter os ikke

Af Michael Juster

pilot



“Det er sandsynligt, at piloterne igen vil fremføre, at de tilbyder flere timer, hvis SAS vil oprette flere ruter til dem. Det vil SAS bare ikke, for det er billigere at lade andre selskaber udføre flyvningerne.”





Vi bor i et “høj skat” område af verden! Mildt sagt! Derfor vil lønninger i SAS nødvendigvis være højere end i Air Baltic,som eksempel!



Derfor er det piloternes, og også SAS egen, holdning at det er på produktiviteten hos piloterne, at man må hente de store besparelser! På løn bliver dansk ansatte aldrig konkurrencedygtige. Derfor kan vi stort set kun tilbyde forbedringer på produktiviteten!



Men jeg (som pilot i SAS) sidder stadig, nu to år efter, at vi gav SAS mere arbejdstid ved sidste kriseforhandling, og venter på basen i CPH, istedet for at sidde i flyvemaskinen!



Jeg flyver stadig kun 600 timer om året, selvom jeg må flyve 750 timer. Mangel på produktivitet blandt piloter i SAS, har kun èn skyldig….SAS !!





“Man kan ellers godt indrømme, at piloterne har fået lang snor gennem hele historien. Senest ved at over 100 har været uden job med fuld løn siden havarierne med Q 400 sidste år. Nu omskoles de til nye jetfly fra Bombardier og kommer igen i luften.”



Nu var det jo selv SAS der valgte ikke at fyre de pågældende. SAS valgte at man ville opretholde Regionalflyvnings segmentet.



Med det in mente, ville det være galimatias at fyre folk og ansætte dem igen 6-12 mdr senere.Hvis de da ikke i mellemtiden havde fået nye job.

For det er svinedyrt at ansætte en pilot, og sende vedkommende igennem SAS uddannelses system.

Vedkommende piloter fra Q400, har i mellemtiden arbejdet på jorden som “on time agenter”.



Et arbejde, der har været med til at SAS nu, fra at være klassens sorte får, er Europas mest punktlige flyselskab!



Piloterne har givet extremt meget til SAS i de seneste nedskæringer, og sparerunder. Problemet er, at SAS ledelse ikke udnytter det vi giver dem. Og det kan bekræftets, både hos Pilotforening, men også hos SAS.

Skrevet af