Oliepriserne i ro i vinteren

For en måneds tid siden indrettede flyselskaberne sig på, at olieprisen skal ligge et sted omkring 55 dollar eller lidt over, og det ser ud til at holde. I dag holder selskaberne møde i Kuwait i OPEC-organisationen og vil fastholde produktionen. Det fik ifølge Børsen prisen til at falde med over en dollar i fredags til godt 57 dollar for en tønde.



Allerede for to måneder siden udsendte SAS en beregning, der viser, at olieprisen i år allerede er steget med ca. 40 procent, og betydeligt mere for jetbrændstof, nemlig 74 dollar for en tønde. SAS oplyste dengang, at der skal bruges op mod to mia. kr. ekstra på brændstof i 2006 og har lagt budgetter derefter.



Det betyder igen, at brændstof sluger ca. 20 til 25 procent af sædeprisen. SAS retter løbende sine priser til uden at beregne brændstoftillæg, som mange andre ruteselskaber foreløbigt holder sig til.



Fra My Travel Airways siger adm. direktør Tom Clausen, at han forventer, “at charterbureauerne måske kan blive nødt til at hæve priserne med omkring 10 procent. For My Travel er brændstof for sædeprisen også steget til mellem 20 og 25 procent.”



Lavprisselskaber som Sterling retter løbende til, når priserne sendes i udbud.

Skrevet af