Check checken først

2019/08/defaultmain.jpg2019/08/defaultmain.jpgtivoli-Nimb-Hotel.jpghotelFUP: Horesta advarer om ny bølge af de såkaldte Nigeria-breve, hvor hoteller og restauranter snydes. Men løsningen synes enkel.

Horesta advarede igen i går sine medlemmer blandt hoteller og restauranter mod at sende penge til ”rejse-arrangører,” før de har undersøgt, om der er dækning for den fremsendte check.

”Vi har ikke opgørelse over, hvor mange af vores medlemmer, der er blevet snydt af de såkaldte Nigeria-breve. Men vi er stødt på et par eksempler. Dette er dog ikke en problematik, så derfor var vores skriv til medlemmerne blot en reminder,” siger Horestas kommunikationschef, Henrik Messmer, til standby.dk og tilføjer, at medlemmer, der får et muligt Nigeria-brev først skal undersøge, om der er dækning for den medsendte check.

”Vi advarer også mod annoncehajer, der fremsender regninger til ferieafløsere for firmaets ”indrykning” af annoncer, der måske ikke findes,” siger Henrik Messmer.

”Det grundlæggende budskab er, at man altid skal afvise anmodninger fra kunder om at sende penge til rejseagenter eller lignende, før man har modtaget en mere sikker betaling end en check,” siger Kaare Friis Petersen, erhvervsjuridisk chef i Horesta.

De såkaldte Nigeria-brev er typisk en henvendelse på engelsk sendt til en restaurant eller hotel, som tilsyneladende vedrører bestilling af bespisning eller bestilling af værelser til medarbejdere i et engelsk firma.

Firmaet eksisterer, men mailen er reelt ikke afsendt af det pågældende firma, og hensigten er, at når bookingen er aftalt, ønsker firmaet at betale med en check, som sendes til den danske restaurant/hotel,” siger Kaare Friis Petersen og tilføjer:

”Man beder det danske hotel indløse checken og beholde den forudbetaling, som restauranten eller hotellet har krav på. Resten af beløbet anmoder man så restauranten/hotellet sende til den rejseagent, som angiveligt arrangerer turen for medarbejderne. Oplysninger om kontonummer mv. for denne rejseagent sendes til restauranten/hotellet, som anmodes om at overføre pengene. Når pengene er overført, viser det sig, at checken er dækningsløs, og restauranten/hotellet står tilbage med et tab.”