Chefen i krydsild

”Hvad er det egentlig, du tror, du kan, som dine forgængere ikke kan?”
Fløjlshandskerne var smidt, da Foreningen af Danske Rejsejournalister mødte VisitDenmarks ny formand, Brian Petersen (foto), i går på Hotel Plaza i København.

 

Bløde formuleringer og tomme løfter var et par af de kritikpunkter, der bl.a. faldt efter formandens præsentation.

Men det var en ydmyg Brian Petersen der forinden havde opfordret til både dialog, gode råd og kritik:
”Jeg har meget at lære, og jeg har noteret kritikken. Det er klart, at vi skal lave nogle ændringer. Antallet af udenlandske overnatninger er faldende, og vi taber markedsandele – det kan ikke blive ved med at gå. Kendskabet til Danmark er lavt, ligesom præferencen for at holde ferie i Danmark er det. Årsagerne er flere, men det er klart, at hvis vi bare fortsat gør, som vi har gjort hidtil, så bliver resultatet det samme,” understregede Brian Petersen.

 

Han pegede på det manglende Eiffeltårn som en af de tungtvejende årsager til de manglende turister. Men når vi nu ikke har hverken det konstant gode vejr eller de andre fysiske beviser på turismemæssige attraktioner, må vi slå på noget andet:
”Visionen for VisitDenmark er, at Danmark skal være kendt for at sætte menneskelig livskvalitet og livsglæde på en nyskabende og bæredygtig måde”, forklarede Brian Petersen og fortsatte:
”Vores løfte til turisterne er, at Danmark er et fristed med plads til glæde, inspiration og fordybelse.”

 

”Hvis der er noget, jeg kan med min globale baggrund og 20 års erfaring fra udlandet, så er det at kæmpe på to fronter: I udlandet spiller de i en højere liga, og der vil jeg gerne skubbe Danmark op. Og på markedsføringsområdet har jeg en kompetence – jeg lavede næsten ikke andet hos Proctor and Gamble: Vi skal have opbygget et stærkt brand for vores land.”

 

Men det bliver uden flere ”Mor-Karen”-videoer, lover Brian Petersen, der dog bestemt ser fordelen i den såkaldte virale markedsføring. Og til at hjælpe sig med netop markedsføringen leder VisitDenmark som bekendt netop nu efter en ny adm. direktør:

”Vi er ved at skrive jobprofilen færdig og udsender en jobannonce snarest. Men derudover benytter vi os også at headhunters, som skal få dem, der ikke søger, men som kunne være interessante, i spil. Spidskompetencerne? Markedsføring og samarbejde,” mener VisitDenmark-formanden.

Skrevet af Anne Orholt