Chicago fik første besøg af nyt SAS-fly

sas airbus a330-300 enhancedLUFTFART: SAS blev i går det første europæiske flyselskab til at tage den nye, forbedrede udgave af Airbus A330 i 242 tons startvægt versionen i brug. Det skete da Tore Viking – en Airbus A330-300 Enhanced – fløj sin premieretur fra København til Chicago.

Oprindeligt skulle det nye fly have været brugt på SAS’ nye rute fra Stockholm til Hong Kong, men i stedet blev det København-Chicago, hvor flyet skal bruges i den første tid.

SAS har bestilt fire eksemplarer af typen – SAS oplyste i går, at den anden A330-300 Enhanced kommer til selskabet senere på måneden, den var første forventet i starten af oktober. De to sidste kommer i februar og i maj 2016. Fra 2018 får SAS endnu flere nye langrutefly, nemlig otte Airbus A350-900.

De nye A330-langrutefly gør bl.a., at SAS kan flyve længere med to pct. lavere brændstofforbrug. Takket være en ekstra brændstoftank har A330 Enhanced en rækkevidde på 10.400 km mod 9.600 km for de fire A330’ere der i forvejen var i SAS’ flåde.

Enhanced-flyet har plads til 262 passagerer, 32 på business class, 56 på premium economy (SAS Plus) og 174 på economy (SAS Go). Fladsengs-sæderne på Business har direkte adgang til midtergangen, opstillingen er 1-2-1. Til alle sæder i flyet er nyt underholdningssystem med HD-skærme og WiFi. SAS opgraderer i år og starten af 2016 alle kabiner i sine langrutefly med den nye indretning.

Den nye Airbus A330-300 Enhanced skal i første omgang til at flyve mellem København og Chicago. Senere på efteråret skal den flyve fra Stockholm til Chicago og Hong Kong.

Flyet, der har en maksimal startvægt på 242 tons, har i SAS’ version Rolls-Royce Trent 700 motorer.

SAS har i dag 25 eksemplarer af Airbus A320-familien, de fire A330-300 og otte A340. SAS mangler at få 30 A320neo (new engine option)-fly leveret samt de resterende tre A330-300 Enhanced og de otte A350-900.

Foreløbig har Airbus fået 1.500 bestillinger på A330-typen, hvor af de 1.200 er leveret.